مقالات مرتبط با فن کویل

تفاوت چیلر و فن کویل چیست؟ معرفی کاربرد و انواع آنها

تفاوت چیلر و فن کویل چیست معرفی کاربرد و انواع آنها

چیلر و فن کویل از جمله تجهیزات سرمایشی در سیستم تهویه مطبوع هستند که دارای ماهیت و عملکرد متفاوت می‌باشند. اگر بخواهیم به وجه تمایز این دو قطعه پی ببریم، ابتدا لازم است تا با تعریف هر یک از آن‌ها آشنا شویم و در نهایت با مقایسه کاربرد‌ها، به درک درستی از اینکه تفاوت چیلر و فن کویل چیست برسیم. اگر شما هم علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر در این باره هستید، تا پایان همراه ما باشید.

چیلر چیست؟

در اولین از قدم از شناخت اینکه تفاوت چیلر و فن کویل چیست ، شما را با ماهیت چیلر آشنا می‌کنیم. به‌طور معمول از این وسیله برای تهویه مطبوع در ساختمان‌های بزرگ بهره‌گیری می‌شود. این دستگاه به عنوان خنک‌کننده، دمای سیالی را در سیکل بسته خود کاهش داده و سبب خنک شدن آب درون دستگاه می‌شود، بدین ترتیب هوای خروجی از دستگاه سردتر شده و فرایند سرمایشی مربوطه به انجام می‌رسد. چیلر‌ها مدل‌های مختلفی داشته و بسته به توان و مدلی که دارند، در انواع ساختمان‌های کوچک و بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چیلر-چیست؟

دو مورد از پرفروش‌ترین مدل‌های این دستگاه چیلر تراکمی و چیلر جذبی می‌باشند که به دلیل قدرت‌ایده‌آل و بازدهی مطلوب، طرفداران پروپاقرص زیادی را به سمت خود جذب کرده‌اند. در حال حاضر این دو دستگاه مذکور به همراه سایر مدل‌های مشابه در سایت گیلاس با بهترین قیمت، به فروش می‌رسند. فلذا اگر قصد خرید یک چیلر باکیفیت و کارآمد را دارید، ما به شما توصیه می‌کنیم که با سفارش این محصول از گیلاس؛ لذت یک خرید راحت و مقرون به‌صرفه را تجربه نمایید.

فن کویل چیست؟

با مقایسه فن کویل و چیلر متوجه می‌شویم که فن کویل برخلاف چیلر، تولید‌کننده نبوده و وظیفه اصلی آن، هدایت گرما یا سرمای تولید شده توسط سیستم، به واحد‌های معین می‌باشد. فن کویل همان وسیله‌ای است که به چیلر یا سایر تجهیزات مشابه متصل می‌شود تا هدایتگرِ سرما و گرمای سیستم تهویه مطبوع، در سرتاسر ساختمان باشد. در ساختار این قطعه از مبدل حرارتی و فن استفاده می‌شود و آب سرد و گرم تولید شده توسط بویلر یا چیلر، بر روی کویل‌های آن جریان می‌یابد. سپس هوا با کمک فن، در مجاورت آب داخل کویل‌ها به حرکت در آمده و به دمای موردنظر می‌رسد. سپس جریان هوایی که دمای آن تنظیم شده، به کمک دستگاه‌های سیستم تهویه مطبوع (فن کویل)، در بخش‌های مختلف ساختمان جریان می‌یابد.

فن کویل چیست؟

فن کویل‌ها انواع مختلفی داشته و هر یک بسته به کاربرد و ویژگی‌هایی که دارند، در اماکن بزرگ و کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ضمن با توجه به ابعاد و ساختارشان، امکان نصب آن‌ها بر روی سقف و سقف کاذب، زمین و دیوار فراهم می‌باشد. چند مورد از پرفروش‌ترین مدل‌های فن کویل عبارتند از: توکار، سقفی کاستی، داکت و زمینی. شایان ذکر است که تمام موارد مذکور در فروشگاه گیلاس با قیمتی منصفانه و مناسب، خدمت مشتریان گرامی عرضه می‌گردد.

مهم‌ترین فرق فن کویل با چیلر

خب تا اینجای کار دانستیم که چیلر یک دستگاه سرمایشی بوده و هوای خنک تولید شده را از طریق سایر تجهیزات تهویه مطبوع، به بخش‌های مختلف ساختمان انتقال می‌دهد. همچنین فن کویل هم همان دستگاهی است که گرما یا برودت تولید شده توسط چیلر را حمل و نقل می‌کند. حال وقت آن رسیده تا در مورد اینکه تفاوت چیلر و فن کویل چیست بیشتر بدانیم و به خوبی دریابیم که هر یک از آن‌ها، چه نقشی در سیستم تهویه مطبوع ایفا می‌کنند.

تعداد فن کویل‌ها و کانال کشی سیستم تهویه

در اولین بخش از مقایسه فن کویل و چیلر در می‌یابیم که برجسته‌ترین تفاوت این دو دستگاه در تعداد قطعات نصبی می‌باشد. به عبارتی در هر سیستم تهویه مطبوع، فن کویل‌ها به تعداد بیشتری در قسمت‌های مختلف ساختمان نصب می‌شوند تا فرایند توزیع جریان هوا را به نحو احسن پوشش دهند. در مقابل چیلر به صورت واحد در مرکز ساختمان نصب شده و به آن کانال‌های متعددی متصل می‌گردد. زمانی که هوای تولید شده از چیلر خارج می‌شود، در کانا‌ل‌ها جریان یافته و با هدایت آن توسط فن کویل‌ها به بخش‌های مربوطه انتقال می‌یابد.

پس چیلر هوای تازه را با تنظیم میزان رطوبت و گرما، به دمای موردنظر رسانده و با کمک کانال‌ها به بخش‌های مختلف سازه هدایت می‌کند. در این میان، فن کویل‌ها با اتصال به چیلر، آن را در فرایند توزیع و ارسال جریان هوا یاری می‌کنند.

عملکرد انفرادی و مستقل فن کویل‌ها در مقایسه با چیلر

همانطور که چندی پیش بدان اشاره کردیم، یک مورد دیگر از تفاوت چیلر و فن کویل این است که سیستم تهویه مطبوع می‌تواند بسته به تعداد بخش‌های هر ساختمان، چند فن کویل را شامل شود.

به همین خاطر شاید برایتان سؤال باشد که آیا این فن کویل‌ها به صورت گروهی فعالیت می‌کنند یا قادر به مدیریت مستقل نیز خواهند بود؟! در پاسخ بدین پرسش باید بگوییم که فن کویل‌ها از قابلیت مدیریت انفرادی و مستقل برخوردارند. بدین صورت که هر یک از آن‌ها می‌توانند با دمای جداگانه‌ای فعالیت کنند، اما باید به این نکته نیز توجه فرمایید که در نهایت دمای هوا در تمام بخش‌های متصل به یک چیلر، یکسان خواهد بود.

در این میان ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که هنگام خرید دستگاه فن کویل، ابتدا به مقدار هوای مورد نیاز در ساختمان توجه داشته باشید؛ چراکه گا‌هاً ممکن است فن کویل مدنظرتان توان تأمین نیاز تمام بخش‌ها را نداشته باشد، فلذا باید در انتخاب مدل و توان این دستگاه نهایت دقت را به خرج دهید. از این‌رو در گیلاس کارشناسان هر لحظه آماده ارائه خدمات مشاوره به شما عزیزان می‌باشند تا در انجام یک خرید هوشمندانه و صحیح، شما را یاری نمایند.

یکی از بزرگترین دغدغه ها درباره خرید فن کویل، میزان مصرف برق آن است. برای اطلاع کامل از مصرف برق فن کویل این بلاگ را مطالعه کنید.

فن کویل‌ها در مقایسه با چیلر

جمع‌بندی

در این مطلب با فرق چیلر و فن کویل آشنا شدیم و دانستیم که هر یک از آن‌ها چه ماهیت و کاربردی دارند. شما می‌توانید برای مشاهده انواع مختلف این دو دستگاه و شناخت ویژگی هر یک از آن‌ها، به بخش فروشگاهِ گیلاس مراجعه کرده و از مدل‌های مختلف این محصولات دیدن فرمایید. ‌امیدواریم نهایت لذت را از مطالعه این مقاله برده و پاسخ سؤالات خود را یافته باشید. با این حال اگر همچنان نظر یا پرسشی راجع به موضوع این موضوع دارید، حتماً در بخش کامنتها با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید تا در اسرع وقت بدان پاسخ دهیم. از اینکه تا پایان همراه ما بودید، سپاسگزاریم.

به این نوشته امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *