vrf, مقالات مرتبط با داکت اسپلیت

مقایسه داکت اسپلیت و VRF (از نظر مصرف انرژی، ساختار و قیمت)

مقایسه داکت اسپلیت و VRF

داکت اسپلیت و VRF دو سیستم پرکاربرد و کارآمد به منظور تهویه مطبوع به صورت سرمایشی و گرمایشی است و باید گفت که این دو سیستم از نظر عملکرد و قابلیت‌ها تفاوت‌های فاحش و مهمی با هم دارند.

به طور خلاصه باید اظهار داشت که داکت اسپلیت یک سیستم تهویه مطبوع بوده که در آن هوا از طریق یک شبکه از لوله‌های داخلی به فضای محیط منتقل می‌گردد در حالی که سیستم پیشرفته‌تر و هوشمندانه‌تری است که به وسیله یک کمپرسور مشترک با لوله‌های خارجی جریان هوای گرم و سرد مورد نیاز را به داخل محیط منتقل می‌کند.

پس با ما همراه باشید تا به طور تخصصی‌تر به مقایسه داکت اسپلیت و VRF بپردازیم تا بتوانیم به شما در انتخاب هوشمندانه و آگاهانه این دو سیستم کمک نماییم.

آشنایی با سیستم داکت اسپلیت

پیش از مقایسه داکت اسپلیت و VRF، داکت اسپیلت به عنوان یک سیستم تهویه مطبوع بوده که یک قسمت داخلی و یک قسمت خارجی دارد. قسمت داخلی در داخل ساختمان نصب می‌گردد و هوای گرم را جذب و تبدیل به سرمایش می‌کند.

شایان ذکر است که بخش خارجی این سیستم نیز در بیرون از محیط ساختمان نصب شده و طی فرآیندی مطلوب و مناسب هوای گرم را بیرون می‌کشد.

 همچنین است که استفاده از این نوع سیستم متناسب با فضاهای کوچک و بزرگ بوده و به خوبی مناطق گرم و خشک را پوشش می‌دهد.

آشنایی با وی آر اف (VRF)

VRF یا به اصطلاح سیستم variable Refrigerant flow یک نمونه از سیستم تهویه مطبوع و دلپذیر است که به طور پیشرفته طراحی شده و مورد استفاده در مکان‌های مختلف قرار می‌گیرد.

شایان ذکر است که این سیستم قابلیت تنظیم دما و برودت همزمان در مکان‌های مختلف را دار است و به طور کلی متناسب با محیط‌های بزرگ است.

این سیستم از لحاظ کارایی و بهره‌وری انرژی بیشتری نسبت به سایر نمونه‌های مشابه از جمله داکت اسپلیت دارد.

البته نمی‌توان منکر این شد قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد و خارق العاده این سیستم و نصب آن هزینه بیشتری را به دنبال دارد.

خوب است بدانید که در انتخاب بین دستگاه داکت اسپیلت و VRF عوامل و پارامترهای مختلفی مانند اندازه ساختمان، بودجه مالی و همچنین میزان نیاز تنظیم دما در نقاط مختلف تاثیرگذار است و باعث می شود نمونه های با کارایی بهتر و کیفیت بیشتر منتخب شوند.

همچنین اکثر کاربران باید در نظر داشته باشند که اگر محیط مد نظر آنها فضای کوچکی دارد قطعاً استفاده از داکت اسپلیت برای این گونه فضاها بسیار مناسب است ولی اگر فضای ساختمان آنها گسترده ‌تر و بزرگتر بود، سیستم VRF کمک شایانی به آنها در تهویه مطبوع فضا خواهد کرد.

برای خرید انواع دستگاه VRF ار فروشگاه تجهیزات تهویه مطبوع گیلاس می توانید به صفحه خرید دستگاه VRF مراجعه کنید.

مقایسه داکت اسپلیت و VRF از نظر قیمت خرید

هنگام مقایسه داکت اسپلیت و VRF از نظر قیمت خرید دو سیستم گرمایشی و سرمایشی، باید گفت که هر دو سیستم تحت تاثیر عوامل  و پارامترهای گوناگون است که با توجه به شرایط اقتصادی و هم چنین میزان عرضه و تقاضا متغیر بوده و دارای ثبات نیست.

از عوامل تعیین کننده قیمت این دو محصول برند، نحوه عملکرد و کارآیی، میزان کیفیت قطعات، حجم پوشش دهنده، نوع نصب و از همه مهمتر قیمت ارز در کشور است که روز به روز بر قیمت آن افزوده می‌گردد.

البته در برهه‌ای از زمان امکان کاهش قیمت به دلیل عدم تقاضا وجود دارد و یا اینکه کاربران به طور مستقیم آن را تأمین می‌کنند که با کاهش هزینه‌های دلالی از پروسه داد و ستد این قبیل محصولات، ارزانتر به دست مصرف کنندگان آن می‌رسد.

واضح است که خرید عمده این محصولات نیز در کاهش قیمت و مقرون به صرفه تر بودن آنها کمک کننده است و می تواند بر حجم تقاضا آن به طور چشمگیری بیفزاید.

ناگفته نماند که قیمت این دو همانطور که در جریانید متفاوت است که با توجه به ویژگی‌های و قابلیت‌های منحصر به فرد می تواند کاهش یا افزایش یابد.

پس به طور کلی می‌توان گفت که قیمت سیستم vrf به مراتب نسبت به داکت اسپلیت بالاتر بوده و از ویژگی‌های بهتری نیز برخوردار است و البته باید توجه داشت که فضای بیشتری را نیز در زمینه تهویه و تصفیه هوای فضای محیط ساختمان پوشش می‌دهد.

برای خرید انواع دستگاه VRF می توانید به صفحه خرید داکت اسپلیت مراجعه کنید.

لازم به ذکر است که در صورتی که کیفیت قطعات افزایش یابد و یا مساحت بیشتری را پوشش دهد قیمت آن تا سطح قابل قبولی افزایش می یابد.

البته در صورتی که هزینه‌های نصب هر دو سیستم مقرون به صرفه باشد ولی به دلایلی می تواند بالاتر شود چرا که در صورت لزوم باید یکسری کنده کاری‌ها در ساختمان انجام شود که این خود، هزینه تعمیرات را نیز به آن می افزاید.

خرید از مراکز مجاز و معتبری مانند فروشگاه گیلاس باعث می‌شود تا علاوه بر کمک از وجود مشاوران زبده و متخصص در این زمینه بتوانید از تخفیفات و شیوه‌های دیگر خرید آن نهایت استفاده و بهره‌ را ببرید که همگی به منظور جلب رضایت و اطمینان خاطر مشتریان و متقاضیان این قبیل محصولات ارزشمند به کار برده می‌شوند.

مقایسه داکت اسپلیت با VRF از جنبه تفاوت‌های دو سیستم

یکی از تفاوت‌ ها و فرق‌های بین داکت اسپلیت و VRF در سیستم تهویه هوا، نحوه توزیع هوای سرد و گرم است. علاوه بر این، داکت اسپلیت و VRF در سیستم‌های تهویه هوا همچنین تفاوت‌های دیگری در عملکرد و کارآیی دارند که بسیار مهم است.

 داکت اسپیلتvrf
توزیع هوادر داکت اسپلیت، هوای سرد یا گرم از طریق لوله‌ها و کانال‌های هوایی به اتاق‌ها منتقل می‌شود. این سیستم از یک بخش داخلی و یک بخش خارجی تشکیل‌ شده است.اما در VRF، هوای سرد یا گرم از طریق یک سیستم متغیر جریان سیالی به اتاق‌ها منتقل می‌شود. این سیستم نیز از یک بخش داخلی و یک بخش خارجی ساخته شده است.
قسمت هاداکت اسپلیت که فقط یک قسمت داخلی دارد.VRF دارای چند بخش داخلی بوده که به صورت مستقل کار می‌کنند.
عملکردداکت اسپلیت قادر به این کار نیست.VRF قادر است در یک زمان متفاوت در اتاق‌های مختلف دمای مختلفی را ایجاد کند. VRF از یک سیستم کنترل پیشرفته استفاده می‌کند که به تنظیم دقیق دما و رطوبت در اتاق‌ها کمک شایانی می‌کند.

در نهایت، هر یک از این دو نوع سیستم تهویه هوا مزایا و معایب خود را دارند و برای انتخاب بهترین گزینه برای یک ساختمان، باید نیازها و محدودیت‌های خاص آن ساختمان را در نظر گرفت.

برای مثال، اگر ساختمانی نیاز به تهویه هوای همزمان در اتاق‌های مختلف با دماهای متفاوت داشته باشد، VRF ممکن است گزینه مناسب‌تر و مطلوب‌تری باشد.

 اما اگر ساختمانی نیاز به سیستم توزیع هوای سرد یا گرم در کل ساختمان داشته باشد، داکت اسپلیت می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

مقایسه داکت اسپیلت و VRF از نظر مصرف انرژی، ساختار، مصرف برق

داکت اسپیلت و VRF هر دو سیستم‌های تهویه مطبوع هستند که در ساختمان‌ها برای ایجاد شرایط بهینه آب و هوایی استفاده می‌شوند. با این حال، تفاوت داکت اسپلیت با VRF  سبب می شود تا هنگام انتخاب بهینه برای ساختمان مد نظر شما این فرق‌ها در نظر گرفته شوند.

 داکت اسپیلتvrf
حجم هوا. در داکت اسپیلت، هوا به وسیله لوله‌های داخلی به اتاق‌ها منتقل می‌شود که بدین معنی است که سیستم نیاز به حجم بالایی از هوا دارد تا بتواند هوای تمیز را به تمام اتاق‌ها منتقل کند.از طرف دیگر، VRF از طریق یک سیستم لوله کشی بین بخش‌های داخلی و خارجی ساختمان هوا را منتقل می‌کند. این به این معنی است که سیستم VRF نیاز به حجم کمتری از هوا دارد و می‌تواند به صورت همزمان در بخش‌های مختلف ساختمان کار کند.
طراحی و نصبداکت اسپیلت نیاز به لوله کشی برای انتقال هوا به اتاق‌ها دارد و به همین دلیل نیاز به تخریب برخی از دیوارها و سقف‌ها برای نصب داکت اسپلیت دارد.از طرف دیگر، VRF نیاز به لوله کشی کمتری دارد و به راحتی قابل نصب است.
قدرت خنک کنندهداکت اسپیلت فاقد این قابلیت می باشد.VRF قابلیت افزایش و کاهش قدرت خنک کننده را دارد.

در نتیجه، در انتخاب بهینه برای ساختمان شما باید تفاوت‌های بین داکت اسپیلت و VRF را در نظر بگیرید. اگر ساختمان شما نیاز به تهویه مطبوع با حجم زیاد هوا دارد و امکان تخریب برخی از دیوارها و سقف‌ها برای نصب را دارید، داکت اسپیلت گزینه مناسبی است.

مقاله پیشنهادی: راهنمای جامع لوله کشی داکت اسپلیت

اما اگر ساختمان شما نیاز به تهویه مطبوع با حجم کمتری از هوا دارد و می‌خواهید سیستمی راحت‌تر و سریع‌تر نصب شود، VRF می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

مقایسه داکت اسپلیت و  VRFاز نظر ویژگی‌های جانبی

واضح و روشن است که وقتی به بررسی و مقایسه داکت اسپلیت و VRF می‌پردازیم، شما می‌توانید با آگاهی، یکی از این دو سیستم را بر حسب نیازتان انتخاب و مورد استفاده قرار دهید.

داکت اسپیلتمزایامعایب
در سیستم داکت اسپلیت می‌توان به قادر بودن آن در تصفیه و تهویه حجم بزرگی از هوا اشاره کرد که در تمام محیط ساختمان یکسان است.این سیستم سرمایشی و گرمایشی جدا از مزایا معایبی هم دارد که نمی‌توان از آن چشم پوشی نمود، یکی از آنها اشغال فضای زیاد از ساختمان است که مسلماً دست و پاگیر می‌شود.
همچنین این نوع سیستم بسیار سریع و آسان راه اندازی و نصب می‌گردد و فضای کمتری را به مراتب اشغال می‌کند.قابل ذکر و یادآوری است که مصرف انرژی در این سیستم بالا بوده که به طور حتم تاثیر مستقیمی بر هزینه مصرف برق خواهد داشت و در نتیجه می‌توان گفت مقرون به صرفه نخواهد بود.
دیگر مزایای ارزنده آن می‌توان به صدای بسیار کم آن اشاره کرد که مانع از ایجاد آلودگی صوتی و نیز تاثیرات ناخوشایند این نوع آلودگی بر روی کاربران خواهد شد.عیب دیگری را که برای این سیستم ذکر می‌کنند نیاز به خرابکاری دیوار و سقف است که به منظور عبور شلنگ‌های جریان هوا انجام می‌گیرد و هزینه تعمیرات ساختمان را نیز به هزینه نصب آن می‌افزاید.
البته باید به قابلیت اتصال این سیستم به سیستم‌های موجود دیگر در ساختمان اشاره کرد که می‌تواند در هر نقطه از ساختمان نصب گردد. 

مقاله پیشنهادی: نحوه تنظیم سرمایش و گرمایش داکت اسپلیت از روی نمایشگر

و اما مزایا و معایب سیستم vrf که باعث می‌شود تا شما به راحتی فرق بین این دو سیستم را متوجه شوید و به مقایسه داکت اسپیلت و VRF بپردازید، در جدول زیر لیست شده است:

vrfمزایامعایب
این نوع سیستم را از جمله سیستم‌های چند منظوره می دانند که از طریق یک شبکه داخلی به کل ساختمان نصب می‌شود و نیز از طریق یک شبکه خارجی همه اتاق‌ها را تهیه می‌کند.همانطور که گفته شد این سیستم همانند داکت اسپلیت معایبی دارد که یکی از آنها نصب و راه‌اندازی آن به صورت کاملاً حرفه‌ای و تخصصی است که قطعاً نصاب آن باید از مهارت فنی کافی برخوردار باشد
شایان ذکر است که این سیستم قابلیت تنظیم دما و حرارت را به صورت مستقل داشته تا بتوان به خوبی از آن در فصول گرم و سرد سال استفاده مطلوب نمود.همچنین سیستم VRF در صورتی که به درستی تنظیم نشود از عملکرد ضعیف و نامناسبی برخوردار است که سبب می‌شود کارایی آن تقلیل یابد.
این سیستم با توجه به نیاز کاربران می‌تواند به طور موثر دمای محیط را تنظیم کند و شرایط مطبوع و خوشایندی را برای آنها فراهم سازد.عیب دیگر این نوع سیستم تهویه ایجاد صدای بیشتر نسبت به صدای داکت اسپلیت است که مورد توجه بوده و باید با توجه به محیط نصب، این مشکل را نیز در نظر گرفت.
همچنین این محصول از مصرف انرژی برق بسیار کمتری نسبت به اسپلیت برخوردار بوده بنابراین می‌توان به جرات گفت که بسیار مقرون به صرفه است. 
قابلیت ویژه این سیستم برای تنظیم جداگانه دما در محیط‌های ساختمان نیز بسیار مورد توجه و استقبال گرفته است. 

با توجه به مزایا و معایب این دو سیستم شما به راحتی توانسته‌اید با فرق داکت اسپلیت و VRF آشنا شوید و با در نظر گرفتن نیازها و نیز شرایط ساختمان خود یکی از این دو را انتخاب و مورد استفاده قرار دهید.

مقایسه-سایر-ویژگی‌ها-در-سیستم-VRF-2

سخن پایانی

با توجه به آنچه که در مقاله مقایسه داکت اسپلیت و VRF مورد مطالعه قرار دادید و نیز آشنایی با تفاوت‌های این دو سیستم، می‌توانید انتخاب و خریدی آگاهانه داشته باشید.

این تفاوت‌های برجسته به شما کمک خواهد کرد که هر یک از این دو سیستم را با توجه به نوع نیاز و بودجه مالی‌تان تهیه نموده و از عملکرد آنها نهایت استفاده را ببرید. همچنین شما قادر هستید از متخصصان مجموعه ما در این زمینه به صورت مجازی مشورت بگیرید.

به این نوشته امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *