مقالات مرتبط با فن کویل, مقالات مرتبط با چیلر و مینی چیلر, مقالات مرتبط با داکت اسپلیت

تهویه سالن های صنعتی

تهویه سالن های صنعتی

تهویه سالن های صنعتی طی فرایند ویژه‌ای توسط دستگاه‌های سرمایشی و گرمایشی انجام می‌گیرد و کیفیت هوای محیط را به سطح استاندارد می‌رساند. از این‌رو آنچه در این میان حائز اهمیت است، کیفیت دستگاه تهویه مطبوع می‌باشد. در واقع اگر سیستمی که خریداری می‌کنید، کارایی مطلوبی داشته باشد، قادر به تامین نیاز محیط ساختمان خواهد بود‌. به همین خاطر حین خرید دستگاه تهویه سالن های صنعتی باید به عوامل مختلفی توجه فرمایید و نکات مهمی را در نظر داشته باشید، تا در نهایت یک خرید موفقیت آمیز و هوشمندانه را تجربه کنید. فلذا پیشنهاد می‌کنیم که تا پایان این بخش از مجله گیلاس همراه ما باشید و اطلاعات ارزشمندی در این باره به دست آورید.

تهویه سالن های صنعتی

روش های تهویه مطبوع در سوله و سالن های تولیدی و صنعتی

روش‌های مختلفی برای تهویه سالن های صنعتی وجود دارد که هر یک برای بازده بالاتر و راندمان بهتر، بسته به شرایط محیطی، در سالن‌های متناسب با ویژگی خود مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور مثال در سالن‌هایی که درصد تولید بخار و گازهای سمی به میزان قابل توجهی زیاد است، معمولا از اگزاست فن استفاده می‌شود‌؛ یا در برخی از اماکن صنعتی که نیاز به هوای گرم در فصول سرد سال است، سیستم تهویه کوره هوای گرم نصب می‌گردد. با ما همراه باشید تا در ادامه تمام مدل‌های سیستم تهویه ای مناسب برای سالن صنعتی را معرفی کنیم و ویژگی هر کدام را مورد بررسی قرار دهیم.

اهمیت تهویه در سالن های تولیدی

تهویه سالن تولید و سوله‌های صنعتی از این منظر اهمیت فراوانی دارد که در فضاهای مذکور همواره به میزان قابل توجهی گازهای مضر، گرد‌وغبار، بخارهای سمی و… تولید می‌شود و این موارد بر سلامت انسان تاثیر منفی می‌گذارد. از این‌رو تهویه سالن های صنعتی باید توسط سیستم‌های استاندارد و مناسب انجام گیرد و همواره هوای تازه و پاکیزه در فضا جریان داشته باشد.

در این میان، سیستم‌های تهویه با دریافت گازهای سمی و هوای آلوده، آن را له محیط بیرون هدایت می‌کنند و در عوض هوای پاک و تصفیه شده در سالن توزیع می‌گردد.

بنابراین با استفاده از سیستم‌های تهویه سالن های صنعتی، میزان دما و رطوبت در فضای داخلی کنترل شده و سلامت جسم و روان کارکنان تا حدودی تضمین خواهد شد. در ضمن، این امر خطر آتش سوزی را هم تا حد امکان کاهش داده و سبب ارتقا سطح ایمنی کارکنان می‌شود.

تهویه سالن تولید

انواع سیستم های تهویه ای مناسب برای سالن صنعتی و تولیدی

انواع سیستم تهویه سالن های صنعتی براساس ساختاری که دارند، برای کنترل دما و رطوبت ساختمان‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. فلذا در ادامه چند مورد از رایج‌ترین مدل‌های سیستم تهویه را خدمت شما عزیزان معرفی خواهیم کرد تا انتخاب را حین خرید برایتان آسان‌تر کنیم. پس تا پایان همراه ما باشید.

سیستم تهویه داکت اسپلیت

 در سالن‌هایی که تجهیزاتی با دمای بالا وجود دارد، باید از سیستم داکت اسپلیت برای تهویه مطبوع فضا استفاده شود. شایان ذکر است که این دستگاه دو تکه بوده و دارای یونیت داخلی و خارجی می‌باشد.

سیستم تهویه اگزاست فن

 فن‌های اگزاست در مدل‌های مختلفی مانند سقفی، آکسیال و سانتریفیوژی طراحی و تولید می‌شوند. وجود این سیستم در سالن‌هایی که حجم تولید بخار و گازهای سمی در آن زیاد است، الزامی می‌باشد.

سیستم تهویه ایرواشر

 عملکرد اصلی سیستم ایرواشر در حوزه کنترل رطوبت سالن‌های صنعتی می‌باشد. علاوه بر آن، سبب کاهش و افزایش دما هم می‌شود. بدین ترتیب، سیستم مذکور هوای خشک را گرفته و آن را خنک یا گرم و مرطوب می‌سازد.

سیستم تهویه روف تاپ پکیج

 این سیستم که به یونیت پشت بامی هم معروف است، به طور معمول در پشت بام سوله‌های صنعتی نصب شده و از دو یونیت مجزا به نام‌های کویل سرمایشی DX و کندانسینگ یونیت تشکیل می‌شود. روف تاپ پکیج برای سالن‌های صنعتی بزرگ بسیار مناسب است.

سیستم تهویه هواساز زنت

 این هواساز از دو کاربرد برخوردار می‌باشد و قادر به تولید هوای سرد و گرم است. در ضمن به دلیل اینکه هوا داخل این سیستم، در مجاورت پدهای سلولزی جریان می‌یابد، رطوبت هوا هم به خوبی کنترل می‌شود.

سیستم تهویه کوره هوای گرم

 این سیستم در فصول سرد سال، هوای گرم را در محیط توزیع می‌کند و بدین منظور از سوخت‌هایی نظیر گازوییل یا گاز شهری استفاده می‌شود و برخلاف باقی سیستم‌ها، نیازی به راه‌اندازی دیگ بخار یا بویلر ندارد.

سیستم تهویه فن کویل

 عملکرد فن کویل هم مشابه داکت اسپلیت است؛ اما برخلاف آن، یونیت خارجی ندارد. این سیستم ساختار ساده‌تری داشته و دارای چند کویل فلزی و یک فن می‌باشد. ضمنا از نظر اقتصادی هم نسبت به داکت اسپیلت، مقرون به‌صرفه‌تر است.

انواع سیستم های تهویه برای سالن صنعتی و تولیدی

عوامل موثر در انتخاب و نصب سیستم های تهویه مطبوع سالن های صنعتی

به طور کلی حجم آلاینده‌های موجود در سالن‌های تولیدی به میزان رطوبت و دمای موجود در فضا بستگی دارد. هر اندازه دما و رطوبت محیط بالاتر باشد، فضای مربوطه نیاز بیشتری به  تهویه های صنعتی خواهد داشت. از این رو شاید شما هم قصد داشته باشید برای تهویه مطبوع فضای سوله مورد نظرتان، یک سیستم پیشرفته و کارآمد تهیه کنید. در این صورت باید حین خرید تجهیزات مورد نیاز، به یکسری نکات مهم توجه فرمایید تا در نهایت از خرید خود رضایت داشته باشید. بدین منظور ما در ادامه چند مورد از رایج‌ترین نکات مربوط به فرایند خرید دستگاه‌های تهویه سالن های صنعتی را بیان خواهیم کرد:

  • ابتدا باید میزان رطوبت و دمای سالن را در فصول مختلف سال اندازه‌گیری کنید.
  • سپس شرایط محیط مربوطه را بسنجید و ببینید که آیا امکان نصب سیستم تهویه در آن وجود دارد یا خیر.
  • میزان انرژی مصرفی دستگاه را تخمین بزنید.
  • نیاز سرمایی و گرمایی سالن را هم به دست آورید و با ظرفیت دستگاه مورد نظر مقایسه کنید (ظرفیت دستگاه و نیاز محیط باید تناسب داشته باشند(.
  • میزان بودجه در دسترس خود را بررسی کنید.
  • حجم آلاینده‌های موجود در محیط را در نظر بگیرید و تعداد فن‌های مورد نیاز را محاسبه کنید.

انتخاب و طراحی سیستم تهویه صنعتی

به طور کلی انتخاب و طراحی سیستم تهویه سالن های صنعتی از جمله مسائل پیچیده‌ای است که نیاز به دقت و مهارت بالایی دارد. اگر برایتان سوال است که چرا تا این حد این مسئله مورد اهمیت واقع شده؛ باید بگوییم به دلیل اینکه حین انتخاب و پیش از طراحی، حتما باید فاکتورهای مهمی مانند شرایط فضای در اختیار، بودجه، نیازهای مطرح در این باره و… را در نظر داشته باشید. به طور معمول برای اینکه طراحی سیستم تهویه صنعتی صرفه اقتصادی داشته باشد، گاها از برخی نکات چشم پوشی می‌شود‌. مثلا میزان دما و رطوبت، توان حرکت هوا، میزان سروصدای تولید شده و… از جمله موارد مهمی هستند که همواره باید مورد توجه قرار گیرند، اما در برخی مواقع، صرفا هدف از طراحی؛ و نوع کارایی سیستم در نظر گرفته می‌شود و در همین راستا تمام دستورالعمل‌ها مطابق با آن اجرا می‌گردد.

انتخاب و طراحی سیستم تهویه صنعتی

جنبه اقتصادی طراحی سیستم تهویه صنعتی

تهویه های صنعتی از نظر جنبه اقتصادی هم مزایای قابل توجهی دارد. پارامترهای مختلفی در این حوزه اثرگذار بوده و سبب تعیین گزینه‌های انتخابی شما می‌شوند. یکی از مهم‌ترین موارد آن، سرمایه اولیه‌ای است که در دست صاحب کار است. میزان بودجه لازم جهت نگهداری و تعمیر تهویه سوله های صنعتی سبب می‌شود تا گزینه‌های انتخابی محدودتر شوند. از این‌رو یک طراح سیستم تهویه سالن های صنعتی لازم است تا علاوه بر اینکه یک طرح استاندارد و مطابق با قواعد مهندسی ارائه دهد، به بودجه مشتری هم توجه کند.

ناگفته نماند که مقدار بودجه مورد نیاز هم به عوامل مختلفی نظیر قیمت تجهیزات، تعداد نیروی انسانی، مواد مورد نیاز و متریال مصرفی و… بستگی خواهد داشت. فلذا این بُعد از ابعاد مختلف طراحی سیستم تهویه صنعتی هم از اهمیت بالایی برخوردار است.

جنبه اقتصادی طراحی سیستم تهویه صنعتی

جمع بندی

در این مطلب به بررسی انواع روش تهویه سالن های صنعتی پرداختیم و به نگرش صحیحی از اهمیت خرید دستگاه تهویه سالن صنعتی رسیدیم. امیدواریم نهایت لذت را از مطالعه این مقاله برده و اطلاعات ارزشمندی پیرامون بهترین سیستم های تهویه به دست آورده باشید. در آخر لازم است که به این نکته هم اشاره کنیم که ما در فروشگاه تجهیزات سرمایشی و گرمایشی گیلاس، طیف گسترده‌ای از انواع سیستم های تهویه برای سالن صنعتی را در برند و ظرفیت‌های متنوع عرضه می‌داریم و شما عزیزان می‌توانید دستگاه مورد نظرتان را به همراه ضمانت نامه اصالت کالا و گارانتی پس از فروش خریداری کنید، تا خیالتان از بابت کیفیت محصول مربوطه آسوده باشد.

در ضمن رضایت شما عزیزان برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است، به همین خاطر همواره در تلاشیم تا با ارائه بهترین خدمات به قیمت منصفانه، اعتمادتان را به دست آورده و لبخند رضایت را برایتان به ارمغان آورد. لطفا تجربیات کاربری و پرسش‌های خود را پیرامون موضوع مطرح شده در بخش کامنت‌ها با ما و سایر کاربران گیلاس مگ به اشتراک بگذارید تا در اسرع وقت بدان پاسخ دهیم. از اینکه تا پایان همراه ما بودید، صمیمانه سپاسگزاریم.

به این نوشته امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *