مقالات مرتبط با داکت اسپلیت

آموزش تخصصی نصب داکت اسپلیت

نصب داکت اسپلیت

داکت اسپلیت‌ها تجهیزاتی هستند که در پروسه تهویه هوا مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دسته از دستگاه‌ها انواع گوناگونی داشته و شرکت‌های متفاوتی در زمینه تولید و عرضه آن فعالیت دارند. در این میان، پس از انتخاب برترین نمونه از اسپلیت، نحوه نصب و هزینه راه اندازی آن است که برای کاربران، به عنوان یک دغدغه مهم به شمار می‌آید. فلذا در این مطلب از مجله گیلاس همراه ما باشید تا ضمن بررسی ویژگی برترین داکت اسپلیت‌ها، در رابطه با نحوه راه اندازی آن هم گفتگویی داشته باشیم و به طور مثال نحوه نصب داکت اسپلیت گرین را به صورت مرحله به مرحله مرور نماییم.

داکت اسپلیت چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

راهنمای نصب داکت اسپلیت

راهنمای نصب داکت اسپلیت

قبل از پرداختن به موضوع آموزش نصب داکت اسپلیت، ابتدا باید توجه داشته باشیم که رعایت نکات امنیتی بسیار ضروری بوده و سبب می‌شود تا از خسارات احتمالی در امان باشید؛ زیرا همواره پیشگیری از مشکلات بهتر از رفع آن است. به طور کلی داکت اسپلیت به دلیل ظرفیت بالا، کارایی عالی، بازدهی مناسب و همچنین صرفه‌جویی در مصرف انرژی، در اماکن مختلف از جمله هتل‌ها، ساختمان‌های اداری، تجاری و مسکونی استفاده می‌شود. در‌ پروسه بهره‌وری از دستگاه داکت اسپلیت باید به شرایط خاصی (مانند تهیه زیرساخت مناسب) توجه داشت؛ اگر این نکات قبل از نصب دستگاه رعایت نشوند، ممکن است عملکرد سیستم مختل شده و با مشکلات مواجه شوید. بنابراین نصب و تعمیر داکت اسپلیت نیازمند دانش و مهارت بالایی بوده و تنها متخصصان این حوزه قادر به انجام آن هستند. شما می‌توانید جهت نصب این تجهیز با فروشگاه تهویه مطبوع گیلاس تماس حاصل فرمایید.

در ادامه به مراحل اجرای زیرساخت‌های مرتبط به داکت اسپلیت می‌پردازیم:

  • بازدید از محل پروژه و برآورد ظرفیت مورد نیاز
  • تهیه دستگاه‌ها بر اساس ظرفیت محیط
  • انتخاب محل مناسب برای قرارگیری یونیت‌های داخلی و خارجی
  • بررسی شرایط لوله‌کشی مسی بین هر دو یونیت
  • بررسی محل سیم‌کشی

معرفی روش‌های محاسبه ظرفیت داکت اسپلیت

طریقه نصب داکت اسپلیت

فرایند نصب داکت اسپلیت از جمله مسائلی است که نیازمند بهره‌گیری از تخصص کارشناسان می‌باشد. اما ارائه توضیحاتی جامع پیرامون آن خالی از لطف نیست! چرا که به تکمیل اطلاعات تمام افراد، از کاربران این دستگاه گرفته تا کسانی که قصد خریداری آن را برای اولین بار دارند، کمک می‌کند. بنابراین روش نصب داکت اسپلیت به این صورت است که ابتدا باید ابعاد و ظرفیت مورد نیاز دستگاه را بررسی کنیم. سپس محل مناسبی برای نصب یونیت داخلی انتخاب نماییم.

در گام بعدی، محل قرارگیری یونیت خارجی و مقدار لوله‌کشی مسی برای اتصال هر دو یونیت باید مشخص شود. پس از آن، به بررسی نشانه‌گذاری بخش دریچه‌های خروجی هوای داکت اسپلیت درون ساختمان می‌پردازیم که اغلب یک دریچه در اتاق‌ها، دو دریچه در هال و یک دریچه نیز در آشپزخانه در نظر گرفته می‌شود. در پایان، مسیر کانال‌کشی بر اساس محل نصب دریچه‌ها را طراحی کرده و کانال‌ها را از یونیت داخلی تا دریچه‌ها تعبیه می‌نماییم.

هزینه نصب داکت اسپلیت

قیمت نصب و راه‌اندازی داکت اسپلیت بسته به پارامترهای مختلف، متفاوت بوده و به نوع خدمات تعمیرکار بستگی دارد. گاهی ممکن است هنگام نصب، دستگاه نیاز به سرویس داشته باشد و در چنین مواقعی، هزینه سرویس یا تعمیر نیز به تعرفه نصب داکت اسپلیت اضافه می‌شود. عوامل دیگری هم می‌توانند بر قیمت نصب داکت اسپلیت تأثیر بگذارند.

هزینه نصب داکت اسپلیت

محل نصب داکت اسپلیت

برای نصب داکت اسپلیت، انتخاب محل مناسب در ساختمان، بسیار حائز اهمیت می‌باشد. باید به این نکته توجه داشته باشید که محل نصب دستگاه حتما باید از پیش بررسی و مشخص گردد؛ در غیر این صورت، اگر داکت اسپلیت در فضای نامناسبی مانند مجاورت با نم و رطوبت نصب شود، امکان دارد اختلالاتی در کارکرد سیستم ایجاد شده و در نتیجه عملکرد آن مختل شود.

نصب یونیت داخلی

درباره محل نصب یونیت داخلی باید به دو مسئله توجه کنیم:

  1. نوع یونیت داخلی تعیین کننده محل نصب آن است؛ اگر یونیت داخلی از نوع زمینی باشد، باید بر روی کف زمین نصب شود و اگر از نوع سقفی باشد، باید در داخل سقف کاذب و در نقاط ورودی یا راهروها نصب گردد. هنگام نصب داکت اسپلیت سقفی باید فضای کافی و مناسب برای سرویس و تعمیر دستگاه در نظر گرفته شود تا در مواقع نیاز، تعمیرکار بتواند به راحتی اقدامات لازم را انجام دهد.
  2. لازم است تا یونیت داخلی در مکان‌هایی نصب گردد که به سکوت و آرامش دائمی نیاز نباشد؛ مکان‌هایی مثل سرویس بهداشتی، هال و اتاق خواب برای نصب یونیت داخلی مناسب نیستند؛ چراکه این نوع یونیت‌ها از خود سرو صدای نسبتاً زیادی تولید می‌کنند.

نصب یونیت خارجی

یونیت خارجی غالباً در پشت بام‌ها و در محیط‌های سایه‌دار نصب می‌شود. اما در برخی موارد، آن را در بالای دیوار یا بر روی یک پایه نیز قرار می‌دهند.

نکات مهم در مورد محل نصب یونیت خارجی عبارت‌اند از:

  • از تابش مستقیم آفتاب باید جلوگیری کنید؛ زیرا نور خورشید باعث افزایش گرمای موتور یونیت شده و عمر مفید دستگاه را کاهش می‌دهد.
  • فضای کافی برای تهویه مناسب ضروری است؛ پوشش گیاهی یا اشیا نزدیک به آن می‌توانند عملکرد سیستم را مختل کنند. به همین دلیل، پشت بام‌ها به عنوان محلی برای نصب یونیت خارجی انتخاب می‌شوند.
  • صدای زیاد یونیت خارجی نیازمند انتقال آن به محیط‌هایی مانند اتاق خواب یا اتاق نشیمن نیست. از قرار دادن یونیت خارجی در این نقاط اجتناب کنید.
  • باید این جزء از تجهیز، از رطوبت و آسیب‌دیدگی دور باشد تا کارایی دستگاه دچار اختلال نشود و کارایی آن حفظ گردد.

رعایت این موارد بسیار مهم است، به ویژه زمانی که چند کندانسور را در کنار هم نصب می‌کنید؛ عدم رعایت این نکات می‌تواند عمر کمپرسور را کوتاه کند.

نصب لوله مسی داکت

پس از نصب دو جزء قبلی، مرحله بعدی اتصال این دو بخش با استفاده از لوله‌های مسی است. این لوله‌ها به عنوان پل ارتباطی بین یونیت داخلی و خارجی عمل کرده و گاز را بین این دو یونیت منتقل می‌کنند که به خنک سازی دستگاه کمک می‌کند.

برای اتصال لوله‌های مسی بدون نشتی، باید از فیتینگ و آچار مناسب بهره برد. لازم است تا این لوله‌ها طول و ارتفاع مناسبی داشته باشند.

راهنمای جامع لوله کشی داکت اسپلیت

نصب لوله مسی داکت

نصب ترموستات داکت اسپلیت

ترموستات داکت اسپلیت، وسیله‌ای است برای کنترل دمای محیط و کانال مورد استفاده قرار می‌گیرد و به عنوان کنترل داکت اسپلیت نیز شناخته می‌شود. در ضمن انواع ترموستات به دو صورت مکانیکی (آنالوگ) و دیجیتالی وجود دارد؛ اما نمونه‌های دیجیتالی به دلیل دقت بالا، مورد توجه بیشتری قرار گرفته‌اند. طراحی و نصب ترموستات نیز از اهمیت قابل توجهی دارد؛ زیرا اگر به درستی انجام نشود، ممکن است عملکرد کل دستگاه را به خطر بیندازد.

پروسه نصب ترموستات داکت اسپلیت به شرح زیر است:

  • اگر موتورخانه در طبقه همکف قرار داشته باشد، در کنار یک واحد مسکونی باشد و لوله‌کشی سیستم به روش سیفونی اجرا شده باشد، ترموستات باید در مسیر لوله برگشت نصب گردد تا بازدهی مناسبی را ارائه کند.
  • اگر مخزن آب گرم از انواع دوجداره یا مبدل حرارتی باشد و به شکل زمینی نصب شده باشد، ترموستات باید روی لوله برگشت و در مسیر کلکتور نصب گردد.
  • ترموستات‌های اتاقی نیز برای تنظیم دمای اتاق در فصل سرما و گرما به کار می‌روند.

نصب کانال برق داکت اسپلیت

نحوه نصب کابل برق اسپلیت به این صورت است که ابتدا یک سر کابل ۳ رشته‌ای به یونیت داخلی متصل می‌شود و سر دیگر آن نیز به جعبه برق تعبیه شده در کندانسور وصل می‌گردد. بعد از انجام عملیات برق‌کشی، دستگاه باید تست شود تا از درستی نصب اطمینان حاصل کنیم. اگر بعد از روشن شدن دستگاه، صدای عجیب و غریبی به گوش نرسد، نشان‌دهنده نصب صحیح دستگاه خواهد بود.

برای اینکه از نصب درست و راحت دستگاه اطمینان داشته باشید، باید از متخصصین مجموعه گیلاس در جهت نصب و راه اندازی داکن اسپلیت بهره‌گیری کنید.

خرید داکت اسپلیت از فروشگاه تهویه مطبوع گیلاس

بهترین محل نصب داکت اسپلیت

برای بهره‌مندی از کارایی و بازده بالای یک داکت اسپلیت، باید بهترین محل را براینصب و راه‌اندازی آن در نظر بگیرید و به توصیه ما، بهترین محل نصب داکت اسپلیت به شرح زیر می‌باشد:

  • یونیت بیرونی باید در مکانی خشک و ایمن قرار گیرد تا از آسیب‌ها و خرابی‌های احتمالی جلوگیری شود.
  • محل نصب یونیت باید به دور از تابش مستقیم نور آفتاب باشد تا از افزایش گرما در موتور آن جلوگیری شود.
  • داشتن تهویه کافی و مناسب اطراف یونیت بیرونی اهمیت دارد تا هوا به خوبی از دستگاه عبور کند و عملکرد آن بهینه باشد.
  • انتخاب مکان داکت اسپلیت باید دور از گیاهان روییدنی و گرد و غبار باشد تا از مسدود شدن هواگردها و خرابی‌های احتمالی جلوگیری گردد.
  • مکان نصب باید طوری باشد که سر و صدای یونیت خارجی در داخل منزل یا محل کار به حداقل رسیده و اذیت کننده نباشد.

جمع بندی

به‌طور کلی نصب داکت اسپلیت یک فرآیند مهم و نسبتا حساس بوده و نیازمند رعایت تمام نکات مربوط به ۸ مرحله کلیدی مذکور می‌باشد. با یادگیری این مراحل و همچنین انتخاب بهترین محل نصب، شما می‌توانید به خوبی بر روند کار نصاب نظارت کنید و اطمینان حاصل کنید که کار اجرای داکت اسپلیت به بهترین شکل انجام شد. دراخر لازم به ذکر است که اگر خودتان تخصصی در این حوزه ندارید، لطفا به شخصه برای نصب و راه اندازی این سیستم، اقدامی نکنید تا از پیامدهای نامطلوبی که در پی دارد، محفوظ بمانید. فلذا هر زمان که نیاز به نصب و راه اندازی دامت اسپلیت داشتید، کافیست با گیلاس تماس حاصل فرمایید و از نیاز خود را برای کارشناسان مجموعه مطرح کنید.

به این نوشته امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *