مقالات مرتبط با داکت اسپلیت

علت صدای داکت اسپلیت و معرفی روش های رفع آن

صدای داکت اسپلیت (بررسی روش ها)

بسیاری از افراد زمانی که داکت اسپلیت را خریداری می‌کنند، ممکن است هنگام کار کردن آن صدایی را بشنوند. اما ممکن است که این صدا برای آن‌ها ناخوشایند باشد و سعی در از بین بردن آن داشته باشند. در ادامه مطلب قصد داریم دلایل صدای داکت اسپلیت را مورد بررسی قرار دهیم و همینطور علت‌های آن را هم بررسی کنیم.

چگونه صدای داکت اسپلیت را کم کنیم؟

همانطور که اشاره کردیم، صدای داکت اسپلیت می‌تواند ناشی از دلایل مختلفی باشد که راه حل‌هایی هم برای کاهش دادن این صدا وجود دارد. قبل از این که راهکارهایی را پیشنهاد دهیم، باید بگوییم یکی از منابعی که باعث می‌شود داکت اسپلیت صدا بدهد، یونیت خارجی است. یونیت خارجی به کندانسور و همینطور کمپرس لرزشی مجهز است که در هنگام فعالیت صدای این دو از طریق کانال  به ساختمان وارد می‌شود‌‌. منبع دیگری که بیشترین اعتبار را به خود اختصاص می‌دهد،  صدای فن یونیت داخلی است که فن زیر سقف کاذب نصب می‌گردد.

مقاله پیشنهادی : داکت اسپلیت چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

به طور کلی یکی از راهکارهایی که برای کاهش صدای داکت اسپلیت وجود دارد، این است که داکت اسپلیت از فضای داخلی اتاق خواب و همینطور فضای پذیرای دور باشد؛ بنابراین بهترین جایی که می‌توانید آن را نصب کنید، راهروی ورودی منزل است. راهکار دیگر این است که به جای این که گالوانیزه را به صورت چهارگوش کانال کشی کنید، از کانال‌هایی که گرد و انعطاف پذیر هستند، استفاده نمایید و در نهایت کانال‌ها را با عایق بپوشانید. راه حل دیگر این است که دریچه‌ای که مربوط به برگشت هوا است، باید با رعایت استاندارد در مسیر کانالی که مخصوص یونیت داخلی است، نصب گردد.

یکی از راه حل‌های دیگری که برای کاهش سر و صدای داکت اسپلیت به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنیم، این است که داخل دریچه بازدید داخلی یک عایق صوتی نصب کنید تا صدای داکت اسپلیت کاهش پیدا کند. یکی از نکاتی که می‌توانید از آن به عنوان یک راهکار هم استفاده کنید، این است که در واحدهای بزرگ به جای این که از یک داکت اسپلیت با حجم بالا استفاده نمایید، می‌توانید از چند داکت اسپلیت با ظرفیت کمتر بهره بگیرید. در نهایت باید اضافه کنیم که برای از بین بردن یا کاهش دادن صدای زیاد داکت اسپلیت، بهتر است که هنگام نصب کردن آن، از افرادی که متخصص هستند، مشورت و کمک بگیرید.

خرید داکت اسپلیت از فروشگاه تهویه مطبوع گیلاس

علت صدا دادن داکت اسپلیت

صدای-داکت-اسپلیت-را-چگونه-کم-کنیم؟

یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد هنگام کار کردن داکت اسپلیت با آن مواجه هستند، صدای آن است. این صدا ممکن است از فن‌‌های این دستگاه باشد و در کل می‌توان گفت که منبع این مشکل می‌تواند متفاوت باشد. اما در این قسمت می‌خواهیم چهار دلیل مهم صدا دادن داکت اسپلیت را مورد بررسی قرار دهیم. این دلایل عبارتند از:

  1. نصب کردن نامناسب کندانسور: اگر بخواهیم کندانسور را معرفی کنیم، باید بگوییم که این قسمت از داکت اسپلیت همان یونیت خارجی است که نصب آن باید در خارج از منزل انجام شود. یکی از شرایطی که برای نصب کندانسور لازم است، این است که مکان نصب آن باید تراز باشد، زیرا در صورت عدم تراز کندانسور، این دستگاه صدای زیادی تولید می‌کند. در نتیجه باید بگوییم که کندانسور را در مکان مناسبی نصب کنید.
  2. نصب کردن نامناسب یونیت داخلی: معمولا یونیت داخلی داخل سقف کاذب و همینطور راه پله نصب می‌گرددو هنگام کار کردن هم صدا تولید می‌کند. راه حلی که برای این مشکل وجود دارد، این است که یونیتداخلی در مکانی نصب شود که افراد حضور دائمی در آن جا ندارند.
  3. نصب اشتباه کویل: معمولاً کویل‌ها به یک بیس فلزی مجهز هستند که روی همان بیس هم نصب می‌گردند. اگر کویل را در مکانی نصب کنید که تراز باشد، در صورت تولید صدا آزار نخواهید دید.

مقاله پیشنهادی: 8 نکته طلایی برای خرید داکت اسپلیت برای منزل و محل کار را در مقاله راهنمای انتخاب و خرید داکت اسپلیت بخوانید.

صدای-داکت-اسپلیت
  1. کانال کشی اشتباه: در نهایت می‌توانیم به کانال کشی نامناسب اشاره کنیم و در این باره باید بگوییم که ابعاد و سایز کانال باید با نوع داکت اسپلیت متناسب باشد؛ زیرا نحوه توزیع شدن هوا به این شکل است که از داخل کانال به داخل واحد مسکونی هدایت می‌شود. بنابراین هنگام کانال کشی باید حواس خود را جمع کنید و حتماً از یک متخصص برای این کار کمک بگیرید.

روش‌های کاهش صدای داکت اسپلیت

در قسمت‌های بالاتر مواردی را عنوان کردیم تا با استفاده از آن‌ها بتوانید صدای داکت اسپلیت را کم کنید. در این بخش هم قصد داریم روش‌های دیگری را معرفی کنیم تا بتوانید از آن‌ها هم به عنوان یک راه حل دیگر برای این کار استفاده کنید. یکی از روش‌هایی که برای کاهش دادن صدا در داکت اسپلیت موثر است، استفاده کردن از دیجی کنترل است. استفاده کردن از کانال بازگشت هوا هم می‌تواند راه حل موثری به نظر بیاید. همانطور که می‌دانید، کانال‌های مختلفی در داکت اسپلیت وجود دارد که این کانال‌ها باید به خوبی عایق شوند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که این راه را هم امتحان کنید تا بتوانید قدم مثبتی در حل کردن این مشکل بردارید.

روش‌های کاهش صدای داکت اسپلیت

داکت اسپلیت باید توسط نصابان و افراد ماهر نصب شود، زیرا در صورت وجود مشکل، آن‌ها می‌توانند کمک خوبی به رفع کردن آن بکنند. زمانی که کانال به یونیت داخلی متصل می‌گردد، استفاده کردن از لرزه ‌گیری‌های کانال راه حل موثری است. اگر امکان دارد، در دریچه بازدید داکت اسپلیت که مربوط به هواساز آن است، عایق بندی انجام دهید. یکی از روش‌هایی که در انتهای این بخش می‌خواهیم به شما معرفی کنیم، این است که در هنگام خرید داکت اسپلیت، از داشتن گارانتی این محصول اطمینان حاصل کنید. این کار به این خاطر است که در صورت وجود هرگونه مشکلی از جمله بالا بودن صدای این محصول، می‌توانید با شرکت سازنده آن تماس بگیرید و از گارانتی برای تعمیر آن استفاده کنید.

ظرفیت مناسب داکت اسپلیت برای محیط‌های مختلف

یکی از سوالاتی که ممکن است مشتریان هنگام خرید داکت اسپلیت داشته باشند، این است که داکت اسپلیت برای محیط‌های مختلف چه ظرفیتی باید داشته باشد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت، خریدار می‌تواند پارامترهای مختلفی را هنگام خرید در نظر بگیرد و با استفاده از آن‌ها ظرفیت مناسب را برای این محصول انتخاب کند. از جمله پارامترهایی که شخص مورد نظر باید به آن توجه کند، مساحت محیط، متراژ، موقعیت جغرافیایی و همینطور درصد رطوبت است. این مورد را با استفاده از یک مثال توضیح می‌دهیم؛ به عنوان مثال اگر ضریب هوای شهر تهران ۴۰۰ باشد و همینطور متراژ محیط مسکونی که قصد داریم از داکت اسپلیت داخل آن استفاده کنیم ۱۰۰ متر مربع باشد، با ضرب کردن این دو عدد در یکدیگر، می‌توان ظرفیت مناسب برای داکت اسپلیت را مشخص کرد.

نکته مهمی که در مورد انتخاب ظرفیت مناسب داکت اسپلیت وجود دارد، این است که علاوه بر توجه کردن به میزان هوادهی دستگاه و همینطور متراژ فضای مورد نظر، باید به پارامترهای دیگری هم توجه کنید. توجه کردن به عواملی همچون نوع برق تک فاز یا سه فاز مورد نیاز دستگاه و همینطور امکان تامین کردن برق در واحد، دارای اهمیت است. ابعاد فیزیکی دستگاه همچون ارتفاع پنل داخلی هم باید در نظر گرفته شوند. یکی از پیشنهاداتی که در این زمینه داریم، این است که اگر متراژ فضای مورد نظرتان از ۱۲۰ متر بیشتر است، بهتر است که از دو دستگاه داکت اسپلیت استفاده کنید؛ یک دستگاه برای هال و پذیرایی و یک دستگاه دیگر هم برای اتاق‌ها.

مقاله پیشنهادی مجله گیلاس: محاسبه ظرفیت داکت اسپلیت چگونه انجام می شود؟

قطعات داخلی داکت اسپلیت

داکت اسپلیت‌ها سیستمی هستند که اجزا و قطعات مختلفی دارند که هر کدام از این قطع‌ها با کارکرد خود می‌توانند داکت اسپلیت را راه اندازی کنند. به طور کلی باید گفت که این قطعات قادر هستند سیستم سرمایش و گرمایش فضا را تامین نمایند. یکی از قطعاتی که داخل داکت اسپلیت وجود دارد یونیت داخلی آن است. یونیت داخلی این محصول دارای اجزای مختلفی است که هر کدام کارکرد مخصوصی دارند. ترموستات، فیلترها، کویل اواپراتور و غیره، جزء یونیت داخلی به حساب می‌آیند. لازم به ذکر است که یونیت داخلی در زیر سقف فضای مورد نظر تعبیه می‌گردد.

قطعات-داخلی-داکت-اسپلیت

قطعه بعدی یونیت خارجی یا همان کندانسور داکت اسپلیت است. یونیت خارجی هم مانند یونیت داخلی اجزا و قطعات مخصوص به خود را دارد. ترمینال برق، کمپرسور،فن پروانه‌ها، فن کندانسور و غیره، جزء قطعات یونیت خارجی داکت اسپلیت هستند. از دیگر قسمت‌هایی که در داکت اسپلیت وجود دارد، لوله‌های مسی هستند که این لوله‌ها به عنوان یک رابط بین یونیت داخلی و یونیت خارجی عمل می‌کنند. کارکرد این لوله‌ها به شکلی است که داخل آن‌ها گاز مبرد خنک می‌شود و سپس وارد یونیت داخلی می‌گردد.

مقاله پیشنهادی مجله گیلاس: 10 علت خنک نکردن داکت اسپلیت را در مقاله چرا داکت اسپلیت خنک نمیکند؟ بخوانید.

 کانال‌های توزیع هوا را هم می‌توان به عنوان یکی دیگر از قطعات داکت اسپلیت به حساب آورد. طراحی این کانال‌ها به صورت چهارگوش یا گرد است که این کانال‌ها می‌توانند یونیت داخلی را به دریچه‌ها متصل نمایند. قطعه آخر هم دریچه‌ها هستند که این قسمت‌ها در انتهای کانال قرار دارند و به عنوان خروجی هوای گرم و سرد به داخل محیط مورد استفاده قرار می‌گیرد. نکته‌ای که در قسمت آخر این بخش باید عنوان کنیم، این است که شما عزیزان در صورت بروز هرگونه مشکل می‌توانید با کارشناسان فروش تماس بگیرید.

اجزای-داخلی-و-قطعات-داکت-اسپلیت

مقاله پیشنهادی: آموزش تخصصی نصب داکت اسپلیت

سخن پایانی

همانطور که در این محتوا اشاره کردیم صدای داکت اسپلیت در حجم بالا می‌تواند یکی از مشکلاتی باشد که افراد دارنده این محصول با آن مواجه می‌شوند. راه حل‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان میزان صدا را با استفاده از آنها کاهش داد. هر کدام از راه حل‌هایی که عنوان کردیم می‌تواند تاثیر خود را روی این مشکل بگذارد و بنابراین شخص مورد نظر می‌تواند تک تک آنها را امتحان کند. رفع صدای داکت اسپلیت باعث می‌شود که افراد استفاده کننده از آن آزرده خاطر نشوند و آرامش بیشتری در فضا فراهم شود. البته باید گفت که مشتریان می‌توانند قبل از خرید داکت اسپلیت آن را امتحان کنند و متوجه وجود صدا در یک محصول بشوند. شاهین توزی هست که میزان صدای داکت اسپلیت، امری طبیعی است و بنابراین جای نگرانی نیست. امیدواریم که این مطالب برای شما مفید واقع شده باشند و بتوانید از آن‌ها بهره ببرید.

به این نوشته امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *