مقالات مرتبط با فن کویل

انواع فن کویل سقفی، زمینی، دیواری، کاستی (ساختار و طرز کار)

انواع فن کویل

انواع فن کویل زمینی و سقفی در این بخش از مجله اینترنتی گیلاس معرفی خواهد شد. بنابراین اگر شما هم علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر راجع به انواع فن کویل ساختمان هستید، تا پایانِ این بخش همراه ما باشید و معلومات ارزشمندی در این باره به دست آورید.

بررسی انواع فن کویل

بررسی انواع فن کویل

قیمت فن کویل بسته به نوع این دستگاه متفاوت خواهد بود و از آن‌جا که اغلب مشتریان حین خرید یک محصول، قیمت آن را یکی از ملاک‌های اصلی انتخاب خود می‌دانند، لازم است که با انواع فن کویل آشنا شوند و مدل‌های مختلف آن را بشناسند تا در نهایت با سنجش تناسب قیمت و کارایی دستگاه، به این نتیجه برسند که آیا محصول مدنظرشان ارزش خرید دارد یا خیر؟! فلذا برای کمک به عزیزان در تصمیم‌گیری آسان‌تر قصد داریم در ادامه ویژگی چند مورد از رایج‌ترین مد‌ل‌های فن کویل را مورد بررسی قرار دهیم تا با دید بازتری نسبت به خرید این محصول اقدام فرمایید.

فن کویل زمینی

این محصول ظاهری شبیه به مستطیل داشته و در دو مدل روکار و توکار موجود می‌باشد. فن کویل زمینی روکار در سه حالت بالا زن، شیبدار و روبه‌رو زن طراحی و تولید می‌گردد. اغلب این فن کویل‌ها دارای ترموستات دستی و ریموت کنترل از راه دور هستند و کارِ تنظیم دما را برای کاربر آسان‌تر می‌سازند.

فن کویل زمینی گلدیران با ظرفیت 300CFM مدل GLKF4-300

فن کویل دیواری

انواع فن کویل دیواری در بازار به عنوان جدیدترین نسل از تکنولوژی فن کویل‌ها شناخته شده و در سال‌های اخیر توجه بسیاری از خریداران را به خود جلب کرده‌اند. این فن کویل ظاهری شبیه به اسپلیت دیواری داشته و از این نظر برای افرادی که کم تجربه هستند، در نگاه اول فرق بین اسپلیت و فن کویل دیواری، چندان قابل تشخیص نخواهد بود. از این‌رو محصول مذکور در بازارهای محلی به فن کویل طرح اسپلیت نیز معروف است.

خرید فن کویل دیواری گرین ایرباس با ظرفیت 800 مدل GWF800P1

فن کویل سقفی زمینی

انواع فن کویل زمینی در سقف به حالت افقی و بر روی زمین به شکل عمودی تعبیه می‌گردد. این محصول هم در دو مدل روکار و توکار تولید و عرضه شده و مدل توکار آن در سقف کاذب نصب می‌شود، به طوریکه صرفا فیلترهای آن قابل مشاهده خواهد بود‌.

نصب و راه‌اندازی فن کویل‌های سقفی حتی بر روی زمین هم بسیار راحت و آسان بوده و امروزه اغلب مردم به جای رادیاتور از این محصول استفاده می‌کنند. زیرا جلوه مدرن و زیبایی داشته و تاثیر مثبتی بر نمای دکوراسیون داخلی منزل می‌گذارد. شما می‌توانید دمای این فن کویل‌ها را به وسیله ریموت کنترل، از راه دور تنظیم فرمایید.

فن کوئل کاستی

یکی دیگر از انواع فن کویل، مدل کاستی است که در دو حالت یک طرفه و چهار طرفه طراحی و تولید می‌شود. این مدل دارای سیستم‌های دو لوله و چهار لوله بوده و از دو تکه یونیت داخلی و قاب دکوراتیو تشکیل می‌گردد‌. در واقع قاب دکوراتیو بر روی سقف کاذب قرار می‌گیرد و یونیت داخلی هم درون سقف کاذب جای داده می‌شود. قاب‌های دکوراتیو فن کویل کاستی، دارای صفحه نمایشگر و فیلتر هوا می‌باشند‌.

فن کویل سقفی

انواع فن کویل کانالی یا فن کویل سقفی توکار و روکار با ظرفیت‌های مختلف، زیر مجموعه فن کویل‌های سقفی هستند. این دستگاه‌ها بسته به مدلی که دارند، در زیر سقف یا روی آن نصب می‌شوند. همچنین انواع فن کویل سقفی روکار نیز این قابلیت را دارند که زیر سقف یا روی زمین نصب شوند.

این مدل از فن کویل‌ها عموما دارای ترموستات بوده و نصب آسان و راحتی دارند. همچنین از قابلیت اجرای دو لوله و چهار لوله برخوردار می‌باشند.

خرید فن کویل سقفی تو کار جی پلاس با ظرفیت 1000CFM

فن کویل‌های مذکور از نظر ظاهری و ساختاری، تا حدودی به هواسازهای داکت اسپلیت هم شباهت دارند و از این‌رو به هواسازهای فن کویلی هم معروف می‌باشند. همچنین فن کویل داکتی یا کانالی و مدل‌های روکار و توکار نیز به گونه‌ای طراحی شده‌اند که امکان توزیع هوای تازه از پشت و زیر دستگاه فراهم است. در ضمن یک مدل از فن کویل‌های سقفی توکار که به مدل استاتیک معروف می‌باشد، امکان اتصال به کانال کشی‌های طویل را نیز داشته و می‌توان به راحتی از آن در ساختمان‌هایی با متراژ بالا استفاده کرد. فن‌های مختلف مذکور که زیر مجموعه مدل‌های سقفی هستند، از تعداد فن و موتورهای متنوعی برخوردار می‌باشند.

انواع فن کویل چیست؟

همانطور که تا اینجای کار بدان اشاره شد، فن کویل‌ها مدل‌‌های مختلفی دارند و هر یک از آن‌ها بسته به ویژگی‌های ظاهری و نوع ساختار خود، عملکرد متفاوت و و گاها مشابهی می‌توانند با یکدیگر داشته باشند. در میان انواع برند فن کویل، یک اصطلاح جالبی که بین کاربران رایج شده، (انواع فن کویل چیلر) می‌باشد. شاید در نگاه اول با دیدن این اصطلاح گمان کنید که چیلر هم نوعی فن کویل است! اما این باور کاملا اشتباه است و در واقع این دو دستگاه، هر یک به‌طور جداگانه، اما مرتبط به هم؛ در سیستم سرمایشی ایفای نقش می‌کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی ماهیت چیلر و فن کویل بپردازیم.

در واقع چیلر بخش مهمی از سیستم سرمایشی است که طی یک چرخه، دمای آب را کاهش می‌دهد. سپس آب سرد و خنک شده را با پمپ به فن کویل می‌فرستد. آب سرد هم درون فن کویل جریان می‌یابد و وقتی هوا از جانب کویل ها در مجاورت آب سرد قرار گرفت، دمای آن کاهش یافته و هوا خنک تر می‌شود. در ادامه به وسیله فیلترهای موجود در سیستم، ناخالصی‌های هوا جداسازی شده و در آخر یک هوای پاکیزه و عاری از هر گونه آلودگی که دمای پایینی هم دارد، برای خنک سازی فضا در محیط ساختمان توزیع می‌گردد.

فن-کویل-سقفی-زمینی

مقاله پیشنهادی: علت صدای زیاد فن کویل

تشریح ساختار و طرز کار انواع فن کویل

به طور کلی فن کویل از اجزای مختلفی تشکیل شده است که برخی از مهم‌ترین اجزای آن عبارتند از:

  • فن فن کویل
  • الکتروموتور (فن موتور(
  • کویل حرارتی و فیلتر
  • شیر هوا گیری (دستی/ اتوماتیک(
  • پلنیوم باکس
  • ترموستات و ریموت کنترل
  • کلید سلکتوری

خب تا اینجای کار که با انواع فن کویل و اجزای تشکیل دهنده آن آشنا شدید، حال نوبت آن است تا نحوه کار این دستگاه را هم بیاموزید و به شناخت دقیق‌تری از این وسیله دست پیدا کنید. به طور کلی طرز کار انواع فن کویل بدین صورت است که در دو حالت سرمایشی و گرمایشی قادر به فعالیت بوده و دمای محیط به وسیله کلید سلکتوری یا ترموستات آن تنظیم می‌شود. طرز کار اصلی این سیستم بدین صورت است که در وهله اول باید آب گرم یا سرد در لوله‌ها جریان یابد.

پس از اینکه آب درون لوله‌های مسی به گردش درآمد، به سمت موتورخانه مرکزی حرکت خواهد کرد. در این پروسه، هوا هم از طریق ورودی دستگاه، وارد فن کویل شده و به درون فین های آلومینیومی می‌رود. پس از اینکه تبادل دمایی بین آب و هوا صورت گرفت، هوای تازه و خنک؛ یا گرم شده، از طریق کانال‌ها، به فضای داخلی ساختمان راه پیدا می‌کند.

اغلب از فن کویل در ساختمان‌هایی استفاده می‌شود که نیاز باشد تا هر محیط جداگانه، دمای متفاوتی داشته باشد. بنابراین اگر بخواهیم یک جمع بندی از طرز کار فن کویل، خدمت شما عزیزان شرح دهیم، باید بگوییم که این دستگاه در تابستان با آب خنک و در زمستان با آب گرم، به ترتیب سبب سرد و گرم تر شدن هوای محیط داخلی ساختمان می‌شود‌.

انواع فن کویل ها از لحاظ شکل ظاهری

اگر نگاهی به انواع فن کویل بیندازید، متوجه تفاوت‌های ظاهری بین هر یک از آن‌ها خواهید شد، به همین خاطر ما هم در این بخش از مقاله امروز دستگاه‌های مذکور را از نظر شکل ظاهری تفکیک می‌کنیم. البته توجه داشته باشید که به بررسی ماهیت همه مدل‌ها، چندی پیش پرداختیم و در اینجا قرار است مروری گذرا بر ویژگی هر کدام داشته باشیم.

  • فن کویل زمینی: به دو شکل بالا زن و روبرو زن طراحی شده و به طور معمول میزان هوادهی آن ۱۰۰۰ الی ۲۰۰ فوت مکعب می‌باشد‌‌.
فن کویل زمینی
  • فن کویل دیواری: این مدل معمولا به شکل روبرو زن طراحی شده و ظرفیت هوادهی انواع مختلف آن ۲۰۰ الی ۸۰۰ CFM است.
فن کویل دیواری
  • فن کویل کاستی: مدل کاستی به صورت توکار در سقف کاذب نصب می‌شود و ظرفیت هوادهی انواع آن، بین ۲۰۰ الی ۱۲۰۰ CFM می‌باشد. در ضمن به شکل‌های مختلف یک طرفه، دو و چهار طرفه طراحی و عرضه می‌گردد.
فن کویل کاستی
  • فن کویل کانالی: در مدل‌های روکار، سقفی و توکار طراحی و عرضه شده و طرفیت مدل‌های مختلف آن بین ۳۰۰ الی ۲۲۰۰ CFM است.

بررسی انواع فن کویل ها از لحاظ لوله کشی

انواع فن کویل در دو مدل چهار لوله و دو لوله طراحی و تولید می‌شود. در نوع دو لوله، یک لوله برای ورود آب و یک لوله هم به منظور خروج آب، بر روی دستگاه تعبیه می‌شود. بر روی مدل چهار لوله هم ۴ عدد لوله متصل می‌گردد که دو عدد برای خروج آب و دو عدد برای ورود آب می‌باشد‌. تفاوت این دو مدل در آن است که در فن کویل ۴ لوله، امکان سرمایش و گرمایش هم‌زمان فراهم می‌باشد اما در فن کویل دو لوله، در یک زمان واحد، یا باید از خاصیت سرمایشی آن بهره‌مند شوید، یا خاصیت گرمایشی؛ و به طور همزمان امکان استفاده از هر دو مورد محیا نمی‌باشد.

جمع بندی

در این مطلب به بررسی انواع فن کویل در مدل‌های مختلف پرداختیم و ویژگی هر کدام را مورد بررسی قرار دادیم. امیدواریم نهایت سود را از مطالعه این مقاله برده و اطلاعات مفیدی راجع به هر یک از آن‌ها به دست آورده باشید. در آخر لازم به ذکر است که تمام فن کویل‌های مذکور با کیفیت بالا و قیمت مناسب، در فروشگاه گیلاس خدمت مردم شریف ایران عرضه می‌گردد و شما عزیزان می‌توانید این محصولات را به همراه ضمانت نامه اصالت کالا و گارانتی پس از فروش خریداری کنید و خیالتان از بابت کیفیت آنچه سفارش داده‌اید، آسوده باشد. لطفا تجربیات و پرسش‌های خود را پیرامون موضوع این بخش از گیلاس مگ در کامنت‌ها با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید تا در اسرع وقت بدان پاسخ داده شود. از اینکه تا پایان همراه ما بودید، سپاسگزاریم.

به این نوشته امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *