مقالات مرتبط با کولرگازی

پمپ درین چیست؟ پمپ درین کولر گازی چه کاربردی دارد؟

پمپ-درین-چیست

همه ما در فصل تابستان از وسایل سرمایشی مختلفی از جمله کولر گازی استفاده می کنیم. چند سالی است که در بین وسایل سرمایشی، کولر گازی محبوبیت بیشتری به دست آورده و با توجه به مزایایی که دارد، اغلب افراد خرید آن را برای منزل یا محل کار خود انتخاب می کنند. یکی از قطعاتی که در وسایل سرمایشی از جمله کولر گازی وجود دارد، پمپ درین است. شاید برای شما نیز سوال باشد که عملکرد و کاربرد پمپ درین چیست؟ ما در این مقاله به سوالات شما در این زمینه پاسخ می دهیم.

پمپ-درین-کولر-گازی

خرید کولر گازی فروشگاه تهویه مطبوع گیلاس

پمپ درین چیست و کارکرد آن چگونه است؟

یکی از سوالات متداولی که افراد از ما میپرسند این است که کاربرد پمپ درین چیست و چه نقشی در وسایل سرمایشی ایفا می‌کند؟ معمولاً در انواع وسایل سرمایشی و تهویه، قطعه‌ای به نام پمپ درین وجود دارد که آب جمع شده از لوله تخلیه را جمع آوری و به سمت بیرون پمپاژ می کند. عملکرد پمپ درین باعث می‌شود از تجمع آب در دستگاه جلوگیری شود؛ زیرا انباشت آب در داخل دستگاه، باعث زنگ زدگی، نشت آب و خرابی آن خواهد شد. این آب به دلیل تقطیر در سیستم‌های تهویه در قسمتی حوضچه مانند جمع می‌شود که باید به روش طبیعی یا سقلی به بیرون هدایت شود.

پمپ درین کاربردهای متنوعی دارد که علاوه بر وسایل سرمایشی در هواساز، لباسشویی، ماشین ظرفشویی و یونیت‌های دندانپزشکی نیز به کار می‌روند. مدل‌های متنوعی از پمپ درین در بازار عرضه شده اند. حالا که به پاسخ سوال پمپ درین چیست دست پیدا کردید، بهتر است درباره نحوه کارکرد آن نیز اطلاعاتی به دست بیاورید. ما در ادامه به این نکته اشاره می‌کنیم.

در زمان فعالیت دستگاه‌های سرمایشی، هوای گرم از میان کویل سرد یونیت داخلی دستگاه عبور کرده و دمای هوای آن کاهش می‌یابد. در اثر این فرایند، رطوبت موجود در هوا به دلیل پدیده چگالش به صورت قطرات آب بر روی کویل اواپراتور ایجاد می‌شود. این امکان وجود دارد که با قرار دادن سیستم لوله کشی، آب تقطیر شده را به طور مستقیم به خارج از ساختمان هدایت کرد اما این مورد بستگی به نوع دستگاه و محل نصب آن، شرایط و امکانات ساختمان دارد.

پمپ درین در جایی نصب می‌شود تا آب حاصل از خنک‌سازی کولر خارج شده و وارد مخزن مورد نظر شود. زمانی که آب وارد منبع شود شناور بالا می‌آید و با افزایش میزان آب، موتور الکتریکی آن روشن می‌شود. در نتیجه با انجام شدن این مراحل توسط پمپ، آب به بیرون هدایت می‌شود.

به جهت اینکه در پمپ‌های درین بهترین عملکرد را داشته باشید بهتر است اتصالات ورودی و خروجی آن از جنس پلاستیک باکیفیت باشد. شایان ذکر است که برای انجام عمل تخلیه آب به بهترین شیوه ممکن، بهتر است لوله‌ها هواگیری شوند. این عمل به وسیله لوله ونت انجام می‌گیرد که از جنس پلاستیک بوده و هوای داخل اتصالات را به بهترین شیوه ممکن تخلیه می‌کند.

کارکرد پمپ درین

انواع پمپ درین

پمپ درین خود از سه جزء تشکیل شده است: مخزن، موتور الکتریکی و شناور. پمپ‌های درین در انواع و مدل‌های مختلفی به بازار عرضه شده اند. پمپ‌های درین با توجه به نیاز و نوع کاربری در چهار مدل دیواری، تانک، دو تکه و یک تکه سقفی ارائه شده‌اند که ما در ادامه هر یک را به شما معرفی می‌کنیم. شما با مراجعه به بخش فروشگاه گیلاس، می‌توانید طیف وسیعی از انواع پمپ درین را مشاهده کرده و با توجه به نیاز خود بهترین خرید را داشته باشید.

پمپ درین دو تکه

یکی از پرکاربردترین پمپ درین‌ها در وسایل سرمایشی، پمپ درین دو تکه است که برای تخلیه آب تشتک پنل داخلی سیستم‌های تهویه مطبوع مانند داکت اسپلیت و فن کویل‌های کاستی و سقفی به کار می‌رود. این نوع از پمپ درین از دو بخش پمپ و حجم ذخیره به همراه فلوتر تشکیل شده است که حجمی بالغ بر ۵۰ میلی لیتر دارد.

عملکرد پمپ دو تکه به این صورت است که آب در منبع ذخیره را جمع آوری کرده و با تشخیص فلوتر یا سنسور پمپ درین به بیرون هدایت می‌کند. یک ویژگی منحصربفرد این پمپ مکش قوی تا ارتفاع ۲ متری آن است.

پمپ درین یک تکه سقفی

یکی دیگر از مناسب‌ترین پمپ درین‌ها برای وسایل سرمایشی، پمپ درین یک تکه سقفی است که عموماً در داکت اسپلیت‌ها و فن کویل‌های کاستی به کار می‌رود. این مدل به صورت یک تکه می‌باشد و داخل تشتک دستگاه تعبیه قرار می‌گیرد. جنس آن از استنلس استیل بوده تا از خوردگی آن جلوگیری شود.

پمپ درین دیواری

از پمپ درین دیواری به طور معمول برای تخلیه آب حاصل از کندانس کولرهای گازی استفاده می‌شود. همچنین می توان از پمپ درین دیواری برای تخلیه پساب یونیت‌های دندان پزشکی نیز استفاده کرد.

پمپ درین تانک

پمپ درین مورد استفاده در کولر گازی ایستاده و روف تاپ پکیج معمولاً از مدل تانک می‌باشد. حجم تخلیه آب حاصل از تقطیر در دستگاه‌های مجهز به این مدل، معمولاً مقدار زیادی بوده و تا ۴۰۰ لیتر در ساعت نیز می‌رسد.

انواع پمپ درین

نحوه نصب پمپ درین چگونه است؟

نصب پمپ درین باید در بهترین حالت صورت بگیرد زیرا با نصب نادرست، تخلیه آب حاصل ناشی از تقطیر به خوبی انجام نخواهد شد. در صورتی که آب کامل تخلیه نشود، عملکرد صحیح دستگاه کاهش یافته و ممکن است آسیب جدی ببیند. شما باید در هنگام نصب پمپ درین موارد مختلفی را در نظر بگیرید:

  • کف سینی تقطیر با پمپ درین باید فاصله کمی داشته باشد.
  • پمپ درین باید با سایر قطعات دستگاه سرمایشی حدود ۱۰ سانتی متر فاصله داشته باشد.
  • حتما لوله خروجی پمپ درین را بررسی کنید که مسدود نباشد.
  • زمانی که از وسایل سرمایشی موردنظر استفاده نمی‌کنید حتماً آب مخزن پمپ درین را تخلیه کنید تا رسوبات در آن تشکیل نشوند.
  • چنانچه به هواگیری پمپ درین نیاز داشتید، حتماً این کار را توسط لوله ونت انجام دهید.
پمپ درین کولر گازی

پمپ درین کولر گازی چیست؟

پمپ درین چیست و چه کاربردی در کولر گازی دارد؟ ما در این قسمت پاسخ این سوال را به شما ارائه می‌کنیم. پمپ درین کولر گازی از تجمع و نشت آب و همچنین پوسیدگی و زنگ زدگی بدنه دستگاه جلوگیری می‌کند. جنس و کیفیت پمپ درین اهمیت بسیاری دارد.

پمپ درین کولر گازی برای تخلیه آب حاصل از تعریق لوله‌های کوئل داخل دستگاه به کار می‌رود و یکی از قطعات پرکاربرد در این زمینه است. قیمت پمپ درین به قدرت موتور آن بستگی دارد. اغلب محصولاتی که در بازار موجود هستند قدرت موتوری بالغ بر ۱۵ تا ۱۰۰ وات را دارند. شایان ذکر است که همه آن‌ها با برق تکفاز کار می‌کنند.

نکات نصب پمپ درین کولر گازی

چنانچه نتوانید به درستی پمپ درین را نصب کنید، نباید انتظار داشته باشید که تخلیه آب به بهترین صورت انجام بگیرد؛ در نتیجه باید نکات لازم را در نصب پمپ درین در نظر بگیرید تا از خرابی دستگاه سرمایشی خود جلوگیری کنید. شما با رعایت چند نکته ساده می توانید به بهترین نحو پمپ درین را نصب کرده و عملکرد خوبی از کولر گازی خود دریافت نمایید:

  • باید فاصله کولر گازی با پمپ درین در کف یا پایین حدود ۵ تا ۱۰ سانتی متر باشد.
  • فاصله پمپ درین با سایر قطعات کولر گازی باید حدود ۱۰ سانتی متر باشد.
  • ازعدم مسدود بودن لوله خروجی پمپ درین از لوله گازی مطمئن شوید.
  • در صورت‌عدم استفاده بلند مدت از کولر گازی، آب جمع شده در پمپ درین را تخلیه کنید تا از رسوب بستن آن جلوگیری شود.
نکات نصب پمپ درین

جمع‌بندی

ما در این مقاله سعی کردیم پاسخ شما در مورد پمپ درین چیست و انواع آن را به شما ارائه کنیم. امیدواریم توانسته باشیم شما را درباره این محصول راهنمایی کرده باشیم. شما می‌توانید برای خرید مدل‌های متنوع پمپ درین به بخش فروشگاه سایت گیلاس مراجعه کنید و با مشاهده انواع محصولات، بهترین انتخاب را داشته باشید. بسیاری از افراد به دنبال خرید پمپ درین هوپی و همچنین پمپ درین ولو هستند. شما در بخش فروشگاه گیلاس می‌توانید محصولات موردنظر خود را مشاهده کرده و سفارش خود را ثبت نمایید.

همچنین این امکان وجود دارد که نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید. شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید. ما در مجموعه گیلاس تلاش کرده‌ایم باکیفیت‌ترین محصولات را با قیمت مقرون به صرفه و گارانتی خوب به شما ارائه کنیم.

به این نوشته امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *