دستگاه تصفیه هوا

دستگاه تصفیه هوا چیست؟ (انواع+کاربرد+مزایا و ویژگی ها)

دستگاه تصفیه هوا چیست؟

آلودگی هوا به دلیل سوخت وسایل نقلیه، نیروگاه ها، صنایع و مراکز اداری و تجاری تولید می‌شود. آلاینده‌ها نقش اصلی در آلودگی‌ها ایفا می‌کنند که معمولاً از گاز دی اکسید کربن، مونو اکسید کربن، ازن و… تشکیل شده اند. به جهت تصفیه هوای اماکن مسقف و سربسته، می‌توانید از دستگاه تصفیه هوا استفاده کنید. این دستگاه در مراکز و اماکن خانگی، اداری، بیمارستانی و… قابل استفاده است. ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که دستگاه تصفیه هوا چیست و چه عملکردی دارد؟ ما در این مقاله درباره انواع دستگاه تصفیه هوا و کارکرد آن‌ها صحبت می‌کنیم. پس تا پایان با ما همراه باشید.

کار دستگاه تصفیه هوا چیست؟

کار دستگاه تصفیه هوا چیست؟

امروزه با افزایش میزان آلاینده ها، دستگاه تصفیه هوا یک محصول لوکس نبوده بلکه یک نیاز ضروری به حساب می‌آید. در کلان شهرها به دلیل آلودگی هوای شدیدتر این نیاز بیشتر حس می‌شود. دستگاه تصفیه‌ی هوا شامل چندین نوع فیلتر است که متناسب با طراحی، نوع و تعداد آن‌ها متغیر است. فیلترها قادرند انواع آلاینده‌ها را حذف کنند و بوی بد، ویروس و باکتری موجود در محیط را از بین ببرند. استفاده از دستگاه تصفیه هوا خانگی می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف قلبی، عروق و حساسیت‌های فصلی را به شدت کاهش دهد. همچنین دستگاه تصفیه هوا عوامل ایجاد بیماری‌های تنفسی و آسم را نیز از بین می¬برد.

انواع دستگاه تصفیه هوا

دستگاه‌های تصفیه هوا بر اساس سیستم فیلترینگ کار می‌کنند و انواع گوناگونی از آن‌ها به بازار عرضه شده است. ممکن است برای شما نیز سوال باشد که انواع دستگاه تصفیه هوا خانگی چیست؟ ما در ادامه انواع دستگاه تصفیه هوا را به شما معرفی می‌کنیم:

تصفیه هوای رومیزی

این نوع از دستگاه‌های تصفیه هوا وزن سبکی داشته و در ابعاد کوچک تا متوسط به بازار عرضه شده اند. تصفیه هوای رومیزی در محیط‌هایی با متراژ کم مانند اتاق خواب‌ها مناسب هستند و معمولاً دارای سه مرحله فیلتراسیون هستند.

برای انتخاب و سفارش انواع دستگاه های تصفیه هوا برای منزل، محل کار یا محیط های پزشکی می توانید به صفحه خرید دستگاه تصفیه هوا رفته و قیمت انواع دستگاه ها را مشاهده کنید.

تصفیه هوای رومیزی

تصفیه هوای ایستاده

دستگاه‌های تصفیه هوای ایستاده اندازه بزرگتری نسبت به نوع رومیزی دارند و در آن‌ها از تعداد مراحل بیشتری برای فیلتراسیون استفاده می‌شود.

تصفیه هوای همراه

تصفیه هوا همراه این قابلیت را دارد که بتوانید آن را بر روی گردن خود حمل کنید، زیرا وزن بسیار کمی دارد. تصفیه هوای همراه مناسب افرادی است که ساعات بسیاری را در بیرون از منزل می‌گذرانند. به همین جهت اگر در آلودگی هوای شدید مجبور به بیرون رفتن از خانه هستید، استفاده از تصفیه هوای همراه می‌تواند کمک کننده باشد و احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی به شدت کاهش یابد.

تصفیه هوای اتومبیل

همانطور که از نام این دستگاه پیداست، از آن برای تصفیه هوای داخل اتومبیل استفاده می‌شود. برای استفاده از این دستگاه کافی است آن را به فندک ماشین متصل کنید. در برخی برندها قابلیت استفاده از باطری قلمی نیز در آن تعبیه شده است. به این نکته توجه کنید که دستگاه تصفیه هوای اتومبیل نباید در معرض آفتاب یا حرارت شدید قرار بگیرد.

دستگاه تصفیه هوا گرین

این دستگاه یک فن سه سرعته دارد و هوا را به مدت سه مرتبه در ساعت تصفیه می‌کند. تصفیه هوا گرین برای پوشش مساحت‌های تحت پوشش مختلف از کوچک تا بزرگ مناسب است. دستگاه تصفیه هوای گرین مجهز به یک نمایشگر هوشمند بوده که کیفیت هوا را نشان می‌دهد. دارای صفحه لمسی و نمایشگر تعویض فیلتر بوده و ۳ سنسور تعویض فیلتر دارد. دستگاه تقیه هوای گرین سنسور کیفیت هوای هوشمند دارد و دارای ۴ فیلتر اولیه، فیلتر هپا، کربن فعال و گرد و غبار است.

دستگاه تصفیه هوا

دستگاه تصفیه هوا بویمن

این دستگاه دارای سنسور تشخیص کیفیت هوا بوده و دارای فیلتر یونیزه کننده هوا نیز می‌باشد. فضای ۳۶۰ درجه کامل را پوشش داده و نمایشگر لمسی هوشمندی نیز دارد. دستگاه تصفیه هوای بویمن گواهینامه استاندارد اتحادیه اروپا داشته و مصرف برق بسیار پایینی دارد. همچنین موتور به کار رفته در آن صدای کمی داشته و عملکرد آرام و بی‌صدایی را به فرد ارائه می‌کند.

آیا دستگاه تهویه، تصفیه هوا را هم انجام می‌دهد؟

ممکن است برای شما نیز سوال باشد که فرق دستگاه تهویه با دستگاه تصفیه هوا چیست؟ بسیاری از افراد این دو دستگاه را با یکدیگر یکسان می‌دانند که اینگونه نبوده و هرکدام با روش متفاوتی کیفیت هوای منزل را بالا می‌برند. دستگاه تهویه هوا هوای تازه را به داخل فضای منزل توزیع می‌کند و هوای بی‌کیفیت را از فضای داخلی منزل خارج می‌کند. در بهترین دستگاه تصفیه هوا خانگی ، هدف جذب و حذف آلاینده‌های موجود در محیط است. این آلاینده‌ها شامل ویروس ها، باکتری ها، گردو خاک، گازها و ذرات شیمیایی بوده که به وسیله دستگاه تصفیه جذب و سپس حذف می‌شوند.

ویژگی یک دستگاه تصفیه هوای خوب

قبل از خرید یک دستگاه تصفیه هوای خوب لازم است مدل‌ها و برندهای مختلف را بررسی کرده و با ارزیابی ویژگی‌های مختلف آن‌ها، بهترین انتخاب را داشته باشید. بررسی مشخصات فنی و ویژگی‌های دستگاه تصفیه آب موردنظر می‌تواند انتخاب را برای شما آسان‌تر کند. یک دستگاه تصفیه هوای خوب می‌تواند تمامی آلایندگی‌های موجود در هوا را برطرف کرده و هوای تمیزی را برای تنفس شما فراهم کند.

اولین نکته برای خرید یک دستگاه تصفیه هوای خوب، تکنولوژی به کار رفته در آن است. شما باید فناوری فیلتراسیون دستگاه را بررسی کرده و متناسب با نیاز خود آن را انتخاب کنید. قبل از هر چیز باید به این سوال پاسخ دهید که هدف شما از خرید دستگاه تصفیه هوا چیست؟ پاسخ این سوال می‌تواند در انتخاب یک دستگاه تصفیه هوای مناسب شما را یاری کند. این نکته مهم است که بدانید کدام یک از فیلترها نیاز شما را برطرف می‌کنند.

دستگاه تصفیه هوای شما باید طراحی ساده‌ای داشته باشد و استفاده از آن چندان پیچیده نباشد. موتور دستگاه نیز اهمیت دارد، زیرا عملکرد پر سر وصدای آن می‌تواند آسایش را از شما بگیرد! نکته مهم بعدی که باید در نظر بگیرید، مصرف انرژی دستگاه است. چنانچه مصرف انرژی دستگاه تصفیه هوای شما بالا باشد، با آمدن قبض برق ماهانه شگفت زده خواهید شد! پس این نکته را نیز در نظر بگیرید که کم مصرف باشد. اگر دستگاه تصفیه هوای شما منتشر کننده ازن باشد، مناسب استفاده در منزل نیست. وجود فن در دستگاه نیز اهمیت دارد، زیرا در صورت‌عدم وجود آن، جریان هوا به مقدار کافی شکل نمی‌گیرد و هوای اتاق تازه نمی‌شود.

مزایای دستگاه تصفیه هوا چیست؟

تحقیقات نشان داده‌اند که در برخی موارد، هوای داخل منزل بیش از ۵ برابر از هوای بیرون آلوده‌تر است. به همین دلیل با توجه به این شرایط، استفاده از دستگاه تصفیه هوا در اماکن خانگی و اداری ضروری خواهد بود. مزایای دستگاه تصفیه هوا چیست؟ سوالی رایج است که در ادامه به پاسخ آن اشاره می‌کنیم:

  • کاهش عوامل آلرژی‌زا
  • بهبود علائم آسم
  • برطرف کردن بوی ناخوشایند
  • بهبود کیفیت خواب
  • فیلتر کردن مواد شیمیایی
  • کاهش گرد و غبار
  • از بین رفتن شوره منتشر شده از حیوانات خانگی

استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوا برای چه محیط‌ها و آب و هوایی ضروری است؟

میزان آلودگی هوا در کلان شهرها بسیار زیاد است، در نتیجه استفاده از دستگاه تصفیه هوا یک گزینه ضروری از این نظر است. در شهرهای صنعتی و همچنین در شهرهایی که نیروگاه‌های بسیار دارند نیز استفاده از این دستگاه لازم است. در محیط‌های اداری بهتر است از این دستگاه استفاده کنید، زیرا با توجه به رفت و آمدهای بسیار، لازم است هوای محیط تمیز و پاکیزه باشد.

علاوه بر کلان شهر ها، میزان آلودگی هوا در شهرهای کوچک نیز رو به افزایش است؛ بنابراین برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروق و ریوی، بهتر است خرید و استفاده از دستگاه تصفیه هوا را در برنامه‌های خود قرار دهید.

مقاله پیشنهادی: دستگاه تصفیه هوا برای دندانپزشکی

کاربرد دستگاه تصفیه هوا

نصب دستگاه تصفیه هوا

بهتر است دستگاه را در قسمتی از اتاق قرار دهید که عاری از هرگونه انسداد باشد. میزان فاصله آن از دیگر اجسام باید ۶۱ سانتی متر باشد تا هوا به راحتی عبور کند. برای پاک‌کنندگی بیشتر آلاینده ها، بهتر است دستگاه را در آلوده‌ترین قسمت اتاق قرار دهید.

زمان تعویض فیلترهای دستگاه تصفیه هوا

به طور کلی زمان عوض کردن فیلترهای دستگاه بستگی به میزان آلودگی هوای منطقه شما دارد. به عنوان نمونه عوض کردن فیلترهای دستگاه تصفیه هوا در کلان شهرها به دلیل میزان بالای آلودگی باید نسبت به مناطق زودتر صورت بگیرد. هر ۱۲ تا ۱۸ ماه باید فیلترهای هوا تعویض شوند. فیلترهای کربنی نیز در بازه زمانی ۳ تا ۶ ماه باید تعویض شوند. در برخی از مدل‌ها فیلترهای دائمی به کار رفته‌اند که هر سه ماه یکبار باید شسته شوند.

انواع فیلتراسیون دستگاه تصفیه هوا

در دستگاه‌های تصفیه هوا از فیلترهای متفاوتی استفاده می‌شود که در ادامه هر یک را معرفی می‌کنیم:

فیلتر اولیه

اولین سد در برابر آلاینده ها، فیلترهای اولیه هستند که وظیفه جذب ذرات بسیار بزرگ را بر عهده دارند. فیلترهای اولیه ذرات بسیار بزرگ مانند پرز و مو را جذب کرده و در نتیجه عمر فیلترهای هپا و کربن اکیتو افزایش می‌یابد. شایان ذکر است که اغلب ذراتی که در این مرحله جذب می‌شوند از نوع PM ۱۰ هستند.

فیلتر هپا

این فیلتر قلب دستگاه تصفیه هوا بوده که متداول‌ترین نوع فیلتری است که در دستگاه‌های مختلف وجود دارند. فیلتر هپا معمولاً از پنبه، فیبر یا فایبرگلاس بوده و قادر به جذب ذراتی است که با چشم قابل دیدن نیستند. ذراتی که توسط فیلتر هپا جذب می‌شوند، ویروس، باکتری و… هستند. یک فیلتر هپا باکیفیت که ظرفیت بالایی دارد می‌تواند تا ۱۷۰۰۰ ساعت پاسخگو باشد.

فیلتر کربن اکتیو

این فیلتر شکلی از کربن بوده که آلاینده‌های شیمیایی را جذب می‌کند. شایان ذکر است که در گذشته از این فیلتر برای تصفیه آب نیز استفاده می‌شد. تمامی ذراتی که توسط فیلتر کربن اکتیو جذب می‌شوند، دیگر به هوا باز نمی‌گردند. اغلب دستگاه‌های تصفیه هوایی که به بازار عرضه شده اند، از میزان کمی از جاذب کربن استفاده می‌کنند. به عنوان نمونه دستگاهی که تنها ۱۰۰ گرم کربن اکتیو استفاده کرده است، عملکرد ضعیفی دارد. سعی کنید دستگاهی را خریداری کنید که حداقل یک کیلوگرم کربن اکتیو مرغوب داشته باشد. برای اطمینان از این موضوع، قبل از خرید حتماً این موضوع را از فروشنده پیگیری کنید.

جمع‌بندی

ممکن است در بین خانواده شما فردی به آسم مبتلا باشد یا گروه‌های حساس سالمندان یا کودکان حضور داشته باشند. با وجود آلودگی هوای شدید، بهتر است استفاده از دستگاه تصفیه‌ی هوا را در نظر بگیرید. سوالات بهترین دستگاه تصفیه هوا چیست، عملکرد و نکات لازم مراقبتی مربوطه به آن، همیشه از رایج‌ترین مسائلی است که خریداران مورد توجه قرار می‌دهند.

ما در این مقاله سعی کردیم تمامی سوالات شما را در این باره پاسخ دهیم. شما با مراجعه به بخش فروشگاه گیلاس مگ می‌توانید طیف وسیعی از دستگاه‌های تصفیه‌ی هوا را مشاهده کنید. ما در مجموعه گیلاس سعی کردیم محصولاتی با بهترین کیفیت، قیمت، خدمات پس از فروش و گارانتی را به شما ارائه کنیم. لطفا نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید. از این که تا پایان با ما همراه بودید متشکریم.

به این نوشته امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *