مقالات مرتبط با کولرگازی

سیستم اسپلیت چیست؟

سیستم اسپلیت چیست

شاید برای شما هم سوال پیش امده باشد که اسپلیت چیست؟ اسپلیت (Split) یک دستگاه تهویه مطبوع سرمایشی و گرمایشی است که در فضاهای بزرگ و کوچک با کاربری‌های مختلف استفاده می‌شود. در واقع، اسپلیت نسل جدید و پیشرفته همان کولر گازی است که به معنی دو تکه می‌باشد و به دلیل مزایا و قابلیت‌های متنوع نسبت به کولرهای گازی یک تکه یا به اصطلاح پنجره‌ای طرف‌داران زیادی پیدا کرده است. در ادامه مقاله بیشتر به جواب سؤال کولر اسپلیت چیست و انواع اسپلیت کدام است می‌پردازیم؛ همچنین نحوه نگهداری و استفاده صحیح از اسپلیت‌ها را توضیح می‌دهیم.

کولر گازی اسپلیت چیست؟

ممکن است بپرسید سیستم اسپلیت چیست؛ کولرهای گازی اسپیلت دارای 2 یونیت هستند، کندانسور که در فضای خارجی ساختمان و پنل که در محیط داخلی نصب می‌گردد. این دو یونیت با لوله به یکدیگر متصل شده و باعث گردش گاز داخل بخش‌های مختلف می‌شوند، یونیت خارجی هوای بیرون را وارد کندانسور می‌کند و طی فرایندی هوا خنک شده و از طریق پنل وارد محیط داخلی می‌شود؛ همچنین تهویه هوا نیز توسط پنل داخلی انجام می‌گیرد؛

به این صورت که هوای تازه از طریق پنل وارد شده و هوای داخل اتاق مکش و از طریق یونیت خارجی به بیرون هدایت می‌شود. این فرایند در خصوص گرمایش نیز اتفاق می‌افتد، البته با تغییر عملکرد کمپرسور و کمک گرفتن از سایر قطعات آن.

کولر گازی اسپليت چيست؟

برای خرید انواع اسپلیت و اطلاع از قیمت ها به صفحه خرید اسپلیت در فروشگاه تجهیزات تهویه مطبوع گیلاس مراجع کنید.

انواع اسپیلت یا کولر گازی

ممکن است برایتان سؤال پیش آمده باشد که انواع کولر گازی یا اسپلیت چیست؛ اسپلیت‌ها بر اساس محل نصب، ظرفیت و نوع کارکرد در انواع مختلفی ساخته و به بازار عرضه شده‌اند. انواع اسپلیت‌ها عبارت‌اند از:

• اسپلیت دیواری
• اسپلیت ایستاده
• اسپلیت کاستی
• داکت اسپلیت
• اسپلیت سقفی زمینی
• اسپلیت مرکزی

اسپلیت دیواری

این نوع اسپیلت از پر طرف‌دارترین و پرفروش‌ترین انواع اسپلیت برای محیط‌های اداری و مسکونی است که از 2 یونیت داخلی و خارجی تشکیل شده است. این یونیت‌ها توسط لوله‌های مسی به هم متصل هستند و در ظرفیت‌های بین 7 هزار تا 36 هزار (btu/hr) تولید و عرضه می‌شوند. اسپلیت دیواری برای استفاده در منازل مسکونی و اداره‌ها مناسب است.

اسپلیت دیواری

اسپلیت ایستاده

این اسپلیت‌ها با ظاهری شبیه به یخچال در ظرفیت‌های بالا تولید و عرضه می‌شوند و با توجه به اینکه عمدتاً با برق سه فاز کار می‌کنند، توان سرمایش، گرمایش و همچنین قدرت پرتاب باد بالایی دارند مناسب سالن‌های بزرگ، فروشگاه‌ها، رستوران‌ها، بانک‌ها و … هستند. این اسپلیت‌ها به‌صورت ایستاده بر روی زمین قرار می‌گیرند و فضای کمی را اشغال می‌کنند. اسپلیت‌های ایستاده با بهره گیری از کمپرسور اسکرال مصرف انرژی پایینی دارند و در ظرفیت‌های 48 هزار، 60 هزار، 80 هزار و 96 هزار (btu/hr) تولید می‌شوند.

اسپلیت ایستاده

اسپلیت کاستی

یکی از انواع شیک و زیبای اسپلیت سقفی و مناسب برای محیط‌های اداری، اسپلیت کاستی است. این نوع از اسپلیت‌ها هوای سرد یا گرم را از چهار جهت پخش می‌کنند و چون قسمت اصلی آن در سقف کاذب قرار می‌گیرد تنها پنل سیستم اسپلیت در معرض دید خواهد بود و به زیبایی فضای داخلی ساختمان کمک می‌کند. اسپلیت‌های سقفی دارای ریموت کنترل دستی و دیواری بوده و در کل عملکرد مناسب و قابل قبولی دارند.

داکت اسپلیت چیست؟

داکت اسپلیت‌ها یا اسپلیت‌های کانالی نیز از جمله اسپلیت‌های با ظرفیت بالا هستند. لوله کشی بین اپراتور و کندانسور در این نوع طولانی‌تر از سایر انواع اسپلیت‌ها است؛ به این صورت با قرار گرفتن یونیت داخلی در سقف کاذب می‌توان چند دریچه خروجی ایجاد نمود؛ همچنین با یک یونیت می‌توان چند اتاق یا فضای مجزا را با استفاده از کانال‌های هوا گرم یا سرد کرد. تفاوت های متعددی مابین اسپلیت و داکت اسپلیت وجود دارد که می‌تونید با مطالعه بلاگ فرق داکت اسپلیت با اسپلیت از آنها مطلع شوید.

داکت اسپلیت چیست

اسپلیت سقفی زمینی

این نوع اسپلیت برای اماکن فاقد سقف کاذب مناسب می‌باشد، با توجه به این که امکان نصب یونیت داخلی در سقف وجود ندارد، باید زیر سقف، روی دیوار و یا کمی بالاتر از زمین نصب گردد.

اسپلیت مرکزی

اسپلیت مرکزی (VRV) برای فضاهای بسیار بزرگ طراحی گردیده و کاربرد خانگی ندارد. در این نوع اسپلیت با توجه به نیاز سرمایشی و گرمایشی اماکن، مایع مبرد به صورت هوشمند تغییر می‌کند و توسط چند یونیت داخلی، هوای مطبوع با دمای مورد نظر کاربر را به محیط می‌رساند.

نحوه صحیح استفاده از اسپلیت یا کولر گازی

برای بالا بردن طول عمر و بهره وری اسپلیت یا کولر گازی بهتر است، دمای مناسب را انتخاب نموده تا دستگاه به طور یکنواخت و با کمترین دفعات خاموش و روشن شدن به کار خود ادامه دهد و باعث کاهش استهلاک و انرژی گردد. برای بهینه سازی مصرف انرژی می‌توانید انرژی گرمایی داخل محیط را کاهش دهید؛ به‌عنوان‌مثال، از لامپ‌های LED بجای لامپ‌های قدیمی که گرمای زیادی تولید می‌کنند، استفاده کنید.

مصرف حداقلی از گاز برای پخت و پز در ساعات اوج گرما، نصب پرده‌های ضخیم برای جلوگیری از ورود انرژی گرمایی و تابشی خورشید به فضای داخلی ساختمان، بستن درزها و راه‌های ورود و خروج هوا، استفاده از درب و پنجره‌های UPVC و شیشه‌های دوجداره، انتخاب محل درست برای نصب یونیت داخلی و خارجی (یونیت داخلی حتماً باید کمی از سقف فاصله داشته باشد تا گرمای انباشته شده زیر سقف عملکرد کولر گازی را مختل نکند و یونیت خارجی به گونه‌ای نصب گردد که پشت آن هوا جریان داشته باشد)، در ساعات اوج مصرف برق خصوصاً در ماه‌های گرم سال تا حد ممکن از اسپلیت یا کولر گازی استفاده نکنیم تا با صرفه جویی در مصرف برق از وارد شدن فشار به دستگاه جلوگیری کنیم. عایق کاری لوله‌های مبرد نیز باعث افزایش بهره وری و بهبود عملکرد اسپیلت می‌گردد.

نحوه صحیح استفاده از اسپلیت یا کولر گازی

چگونه از اسپلیت استفاده و نگهداری کنیم؟

تمام ابزار و تجهیزات نیاز به سرویس دوره‌ای دارند، اسپلیت‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. نظافت داخلی یونیت داخلی و خارجی و تعمیر و تعویض فیلترها نیز باعث افزایش طول عمر دستگاه و کاهش مصرف برق می‌گردد. اگرچه اسپلیت‌ها شرایط نگهداری خاصی ندارند، اما بهتر است عملکرد دستگاه خود را بررسی کنید، مخصوصاً اگر از مدل‌های قدیمی‌تر استفاده می‌کنید لازم است کمپرسور، کندانسور و سایر قطعات را بررسی و از سلامت آنها اطمینان داشته باشید.

در مواقعی که به مدت طولانی از کولر گازی استفاده نمی‌کنید، بهتر است با باز کردن پیچ‌های پشتی، یونیت خارجی اسپلیت را تمیز کرده و یا با آب بشویید سپس با کشیدن یک کاور قابل تنفس بر روی یونیت خارجی از ورود گردوغبار و حشرات به درون آن جلوگیری کنید. در صورت بروز خرابی یا اشکال در اسپلیت‌ها حتماً از تکنسین‌های باتجربه کمک بگیرید؛ زیرا تشخیص و تعمیر اشتباه هزینه‌ای جبران‌ناپذیر ایجاد کرده و با توجه به کمیاب بودن برخی قطعات ممکن است دستگاه شما زمان زیادی بدون استفاده بماند. یکی از مهم ترین مواردی که باید به آن توجه کرد عدم نشت گاز کولر می‌باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره نشت گاز کولر و عواقب آن به مقاله نشت گاز کولر گازی مراجعه کنید.

سخن پایانی

با توجه به این که استفاده از کولر گازی اسپلیت به دلایل زیادی، از جمله فن آوری جدید، قابلیت تهویه هوا، مصرف بهینه انرژی، توانایی سرمایش و گرمایش هم زمان، طراحی زیبا و … روزبه‌روز بیشتر می‌شود، در این مقاله تلاش کردیم تا به سؤال شما در مورد اسپلیت چیست پاسخ دهیم؛ همچنین بهتر است نکاتی که برای استفاده و نگهداری صحیح از اسپلیت یا کولر گازی بیان کردیم را در نظر داشته باشید تا ضمن افزایش طول عمر دستگاه از حداکثر کارایی سیستم اسپلیت خود لذت ببرید. برای اطلاع از قیمت ها و خرید اسپلیت مناسب منزل خود به صفحه خرید اسپلیت مراجعه کنید.

به این نوشته امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *