مقالات مرتبط با کولرگازی

بوی بد کولر گازی از چیست

بوی بد کولر گازی از چیست

کولرهای گازی از محبوب‌ترین سیستم‌های سرمایشی و تهویه مطبوع به شمار می‌رود. اما گاهی برخی مشکلات فنی و نگهداری نادرست از این سیستم، تهویه‌ای نامطبوع ایجاد می‌کند و متوجه بوی بد از سمت کولرگازی می‌شوید؛ اما نمی‌دانید که برای رفع این بوی بد باید چه کار کنید.
در این مقاله به شما عزیزان توضیح می دهیم که بوی بد کولر گازی از چیست و چگونه می توانید آن را رفع کنید.

مزایا و معایب کولر گازی

واضح است که مزایا و ویژگی‌های مثبت کولرگازی باعث شده است که در میان سیستم‌های تهویه هوا، طرفداران بسیاری داشته باشد. اما بهترین کولرگازی‌ هم در برخی موارد معایب خاص خود را دارند. از مزایای کولرهای گازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• سرعت بسیار بالا در خنک کردن هوا
• عملکردی بی سر و صدا
• تصفیه هوا با استفاده از فیلترهای مخصوص
• کاهش رطوبت هوا
• راحتی در نصب
• طراحی مدرن و کم جا
• مجهز به سیستم کنترل از راه دور

مزایا و معایب کولر گازی

از معایب استفاده از کولرگازی می‌توان موارد زیر را نام برد:
• هزینه بالای خرید و تعمیرات نسبت به سایر سیستم‌های تهویه
• خشک شدن هوای داخل و پوست افراد در صورت روشن بودن طولانی مدت
• احتمال نشت گاز کولر گازی

انواع بوی بد کولر گازی و علت بوجود آمدن آنها

برای اینکه بدانید بوی بد کولر گازی از چیست، انواع بوی بد کولرگازی را که ممکن است با آن مواجه شوید به همراه علت آن در ادامه توضیح داده‌ایم. توجه داشته باشید که در تمامی موارد اگر منبع بو چیزی به جز کولرگازی باشد، باید پس از 20 دقیقه بو قطع شود در غیر این صورت، بهتر است فوراً کولر را خاموش کرده، در و پنجره را برای تهویه هوا باز کنید و با متخصصین و تکنسین‌های مجرب تماس بگیرید تا وضعیت دستگاه را بررسی کنند.

1. بوی سوختگی

علت بوی سوختگی از کولر گازی معمولاً ناشی از خرابی قطعات و مشکلات فنی در کمپرسور، موتور فن یا سیم کشی است. استنشاق این بو برای سلامتی افراد خطرناک است.

2. بوی تخم مرغ گندیده

بوی تخم مرغ گندیده کولرگازی نشانه نشت گازهای طبیعی است. علت بوی بد کولر گازی این است که با اینکه بسیاری از این گازها سمی بوده و اکثرا بدون بو هستند اما هنگامی که وارد سیستم کولرگازی می شوند بویی مانند تخم مرغ گندیده یا گوگرد می‌دهند. اگر علت بو، نشت گاز سمی باشد بهتر است که برای حفظ سلامتی خود فوراً برای رفع بو کمک بگیرید و محیط را ترک کنید.

3. بوی کپک و قارچ

اگر از کولرگازی خود بوی کپک و قارچ یا نم استشمام کردید، ممکن است این بو در اثر عدم رعایت نظافت دوره‌ای کولرگازی ایجاد شده باشد. علت بوی نم کولر گازی، تجمع آب در مخازن و مجراهای کولرگازی و ایجاد کپک است. همچنین عدم تمیز نگه داشتن فیلترهای کولرگازی، به خصوص در آب و هوای مرطوب، در بلند مدت موجب رطوبت زیاد در فیلترها و ایجاد قارچ می‌شود. اگر همزمان با بوی نم متوجه چکه کردن آب از کولر شدید، احتمال نشتی وجود دارد.

علت بوی کپک و قارچ از کولر گازی

4. بوی گاز و اگزوز خودرو

دلیل بوی بد کولر گازی در این مورد، نشتی روغنی است که برای عملکرد بهتر موتور کولرگازی به کار می‌رود. درصورتیکه بوی دود اگزوز از کولر گازی شما به مشام رسید، گاهی امکان نشتی روغن موجود در کولر گازی وجود دارد. نشتی طولانی مدت این روغن موجب آسیب به موتور و سیستم تهویه می‌شود بنابراین بهتر است که فوراً با تکنسین کولرگازی تماس بگیرید.

5. بوی باروت

دلیل بوی بد کولرگازی مانند باروت، احتمال سوختن سیم کشی، مدار، فن یا کمپرسور است. اگر بو بعد از 20 دقیقه قطع نشد، کولر را خاموش کرده و با تکنسین کولرگازی برای بررسی و تعمیر تماس بگیرید.

بوی-گاز-و-دود-اگزوز-از-کولر-گازی

6. بوی ماهی

با گذشت زمان، بر روی فیلتر هوا و کویل اواپراتور در کولر گازی، لایه ضخیمی از گرد و غبار و خاک جمع می‌شود. رطوبت هوا در کنار آلاینده‌های جمع شده، محیطی مناسب برای رشد کپک و باکتری ایجاد می‌کند. علت بوی ماهی دادن کولر گازی همین باکتری‌ها و کپک‌ها هستند.
علاوه بر این، سوختن برخی قطعات داخل یونیت کولرگازی نیز می‌تواند بوی ماهی کولرگازی را ایجاد کند. برای اینکه بهتر بررسی شود بوی بد کولر گازی از چیست، با یک تکنسین تماس بگیرید.

7. بوهای شیمیایی

بوی چسب، تینر یا استون کولرگازی، ممکن است ناشی از نشت فریون یا سایر گازهای خطرناک باشد. این گازها برای سلامتی افراد بسیار مضر هستند، بنابراین بهتر است کولر را خاموش کرده، در و پنجره را باز کنید و از یک متخصص بخواهید تا دستگاه شما را بررسی کند.

علت استشمام بوی باروت از کولر گازی

8. بوی دود سیگار

اگر در محیطی که کولرگازی نصب شده است سیگار کشیده شود، کویل و فیلتر اواپراتور بوی دود را جذب می‌کند. بنابراین با هر بار روشن کردن کولرگازی، متوجه بوی بد سیگار می‌شوید. برای جلوگیری از بوی کولر گازی در این مورد، هر 30 تا 60 روز یک بار، فیلترها را تعویض کرده یا تمیز کنید.

9. بوی فاضلاب

ممکن است گاهی اوقات با روشن کردن کولرگازی متوجه بوی بد فاضلاب شوید و اگر می‌پرسید که بوی بد کولر گازی از چیست باید بگوییم خروج بوی فاضلاب از کولر گازی ناشی از حضور گاز متان در اطراف یونیت خارجی است. اگر محل نصب کولرگازی در طبقات پایین باشد، ممکن است که زباله‌های رها شده در اطراف محیط ساختمان یا شبکه فاضلاب انباشته شده علت استنشاق بوی فاضلاب از کولر گازی باشد؛ بنابراین برای رفع این مشکل بهتر است اطراف یونیت خارجی کولر را بررسی کنید.

علاوه بر مواردی که ذکر کردیم، ممکن است بوهای مختلف دیگری را تجربه کنید. هرگز نسبت به بوی بد کولر بی‌اعتنایی نکرده و از افراد متخصص بخواهید که بررسی کنند بوی بد کولر گازی از چیست تا بتوانید مشکل را سریعاً رفع کرده و از آسیب‌های احتمالی به سلامت افراد و سیستم کولرگازی جلوگیری کنید. برای اطلاعات بیشتر حتما بلاگ انواع گاز کولر گازی چیست را مطالعه کنید.

10. بوی پلاستیک سوخته

در صورتیکه موتور کولر آبی داغ شود یا به پمپ آب به مقدار کافی آب نرسد، ممکن است پمپ را بسوزاند و باعث بوی سوختگی مانند بوی سوختن پلاستیک از کولر به مشام برسد. حتی گاهی به علت سوختگی تسمه کولر، بوی سوختگی در فضا پخش می‌شود.

چگونه میتوان بوی بد کولر گازی را از بین برد

برای رفع بوی بد کولرگازی اولین قدم این است که بدانید علت بوی بد کولر گازی از چیست. از آنجایی که برخی دلایل بوی بد کولرگازی نشت گازهای خطرناک یا خرابی قطعات و مدار هستند، بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید تا خطری شما را تهدید نکند. پس از آنکه فهمیدید بوی بد کولر گازی از چیست، فوراً ان را رفع کنید.

چگونه میتوان بوی بد کولر گازی را از بین برد

• اگر قطعه‌ای خراب است آن را برای تعمیر به تکنسین بسپارید.
• ممکن است علت بوی بد کولرگازی، وجود لاشه حیوانات یا پرندگان در اطراف یا داخل دستگاه باشد؛ بنابراین پس از بررسی، دستگاه را تمیز کنید.
• فیلترها را تعویض کنید.
• واحد تهویه هوا، تشت تخلیه و لوله‌های کندانس را با استفاده از آب داغ، سرکه رقیق، پاک‌کننده‌های مخصوص و مسواک برای از بین بردن هر نوع قارچ و کپک نظافت کنید.

سخن پایانی

در این مقاله توضیح دادیم انواع بوی بد کولر گازی از چیست و برای رفع بوی بد کولر گازی چه کار باید کرد. امیدواریم مطالبی که در این مقاله در اختیارتان قرار دادیم مفید واقع شده باشد. توصیه می‌کنیم در صورت مواجه با بوی بد کولر گازی حتماً با تکنسین‌های مجرب تماس گرفته و خود به تنهایی علت بوی بد کولر گازی را بررسی نکنید چرا که ممکن است خطرناک باشد.

به این نوشته امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *