مقالات مرتبط با چیلر و مینی چیلر

تفاوت چیلر و مینی چیلر در چیست؟ بررسی تفاوت و عملکرد

تفاوت چیلر و مینی چیلر در چیست؟

تفاوت چیلر و مینی چیلر از جمله مهم‌ترین مسائلی است که هنگام خرید این دستگاه باید بدان توجه داشته و با آگاهی کامل نسبت به انتخاب هر یک از این دو محصول اقدام نمایید. حال شاید برایتان سوال باشد که چیلر بهتر است یا مینی چیلر؟ برای پاسخ بدین پرسش ابتدا باید ویژگی‌های هر دو دستگاه را بررسی کرده و وجوه تمایزی که دارند را بشناسیم، سپس نسبت به برتری یکی از دیگری تصمیم گیری کنیم. فلذا تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا به کاوش در این باره بپردازیم.

چیلر چیست و چه کاربردی دارد؟

پیش از اینکه بخواهیم تفاوت چیلر و مینی چیلر را بررسی کنیم، ابتدا باید با ماهیت و کاربرد هر یک از این دو دستگاه آشنا شویم تا در ادامه بتوانیم به درک درستی از ویژگی‌های هر کدام دست یابیم. در رابطه با چیلر باید بگوییم که این دستگاه یک سیستم تهویه مطبوع است که از طریق فرایند تبرید و فشرده سازی بخار، دمای مایعات را کاهش داده و سبب خنک‌تر شدن آن می‌شوند.

سپس مایع مذکور به فن کویل انتقال می‌یابد تا ادامه فرایند تهویه مطبوع انجام گیرد. چیلرهای تراکمی و جذبی به همراه چیلرهای تبخیری، هوایی و آبی رایج‌ترین نوع این دستگاه به شمار می‌روند. این محصولات از نظر نوع موتور با یکدیگر متفاوت می‌باشند؛ به طور مثال موتور چیلر تراکمی بر خلاف جذبی؛ برای فعالیت نیاز به انرژی الکتریکی خواهند داشت.

چیلر چیست و چه کاربردی دارد؟

مینی چیلر چیست و چه کاربردی دارد؟

مینی چیلر نیز همانند دستگاهی که چندی پیش به معرفی آن پرداختیم، نوعی آب سرد کن است که می‌تواند بخشی از یک سیستم تهویه مطبوع را تشکیل دهد؛ علاوه بر آن قادر است آب سردِ تولید شده را جهت سایر مصارف سرمایشی پمپاژ نماید.

اگر از این دستگاه به منظور سرمایش هوای ساختمان استفاده شود، آب سردی که تولید می‌گردد، توسط یک مبدل حرارتی یا دستگاه صنعتی، دریافت گردیده و دمای هوای موجود در مخزن آن به واسطه این آب سرد کاهش می‌یابد.

در حال حاضر مینی چیلر تراکمی پرفروش‌ترین نوع این دستگاه در بازار بوده و عملکرد آن مشابه با دستگاه چیلر تراکمی است که چندی پیش معرفی کردیم. حال که با ماهیت و کاربرد هر دو دستگاه آشنا شدید، نوبت آن است تا به بررسی تفاوت‌هایی که دارند بپردازیم و در آخر به این نتیجه برسیم که از بین چیلر یا مینی چیلر، کدام را باید انتخاب کنیم.

برای آشنایی با تفاوت های چیلر و فن کویل، بلاگ ” تفاوت چیلر و فن کویل چیست؟ معرفی کاربرد و انواع آنها ” را مطالعه کنید.

مینی چیلر چیست و چه کاربردی دارد؟

با تفاوت های چیلر و مینی چیلر آشنا شوید!

در این بخش قرار است فرق چیلر با مینی چیلر را شرح دهیم و نکاتی را بیان کنیم که بر روی تصمیم شما در انتخاب هر یک از این دو دستگاه، تأثیرگذار خواهند بود. اما پیش از شروع بررسی تفاوت چیلر و مینی چیلر، باید بگوییم که در آخر تصمیم به خرید هر یک از این دو دستگاه که گرفته باشید، به راحتی می‌توانید آن را از فروشگاه گیلاس تهیه فرمایید.

انواع مختلفی از چیلر و مینی در این مجموعه موجود می‌باشد که با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت؛ خدمت مشتریان گرامی عرضه می‌گردد. فلذا تنها کافیست انتخاب خود را انجام دهید و باقی کار را به گیلاس بسپارید. ضمنا یک نکته مهم‌تر هم اینکه، اگر پس از مطالعه این مطلب همچنان در انتخاب خود دچار سردرگمی شدید، باز هم هیچ جای نگرانی نیست. زیرا کارشناسان گیلاس در هر لحظه آماده ارائه مشاوره رایگان به شما عزیزان می‌باشند، تا در کسب تجربه یک خرید هوشمندانه و مقرون به‌صرفه شما را یاری نمایند.

کمپرسور چیلر و مینی چیلر

یکی از مهم‌ترین تفاوت های چیلر و مینی چیلر، نوع کمپرسور آن است. مینی چیلرها عموما در پروژه‌های کوچک کاربرد دارند و در همین راستا، کمپرسورهای اسکرال که از تبرید پایین، راندمان بالا و ماندگاری بیشتری برخوردارند، در این قبیل موقعیت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در مقابل برای چیلر (بسته به مقدار نیاز آن)، از کمپرسورهای دیگری استفاده می‌شود که اصلی‌ترین آن‌ها عبارتند از: سانتریفیوژ، اسکرول، روتاری، پیستونی و اسکرول.

بسیاری از افراد تفاوت های انواع داکت اسپلیت و چیلر را نمی دانند. به همین دلیل توصیه میکنیم بلاگ ” فرق داكت اسپليت با چيلر چیست ” را مورد مطالعه قرار دهید.

کمپرسور چیلر و مینی چیلر

میزان مصرف برق

به طور کلی مینی چیلر نسبت به چیلر برق بیشتری مصرف می‌کند، زیرا چیلرها دارای کمپرسورهای متعددی بوده و میزان برق مصرفی آن بسته به شرایط، قابل کنترل خواهد بود. در صورتیکه مینی چیلر همواره به صورت تمام بار فعال بوده و به طبع برق بیشتری مصرف خواهد کرد.‌ فلذا چیلر این امکان را برایتان فراهم می‌آورد تا در واحدهای مختلف یک ساختمان، میزان برق مصرفی را باتوجه به نیاز ساکنین تنظیم نمایید، اما مینی چیلرها از چنین ویژگی برخوردار نیستند.

نحوه اتصال به فن کویل و هواساز

برای انتقال مایعات از چیلر و مینی چیلر به بخش بعدی دو حالت وجود دارد. اولین مورد بدین صورت است که می‌توان از هواساز استفاده کرد. در این روش سرمایش ایجاد شده توسط چیلر از طریق کانال‌های نصب شده انتقال می‌یابد؛‌ اما حالت دومی هم وجود دارد که براساس آن فن کویل در بخش‌های مختلف ساختمان نصب شده و سرمایش ایجاد شده توسط چیلر یا مینی چیلر را دریافت می‌کند.
در حالت دوم این قابلیت وجود دارد که شما دمای هوای هر بخش را به صورت مجزا کنترل و تنظیم نمایید. حال شاید برایتان سوال باشد که تفاوت نحوه اتصال چیلر و مینی چیلر در این دو حالت چیست؟

باید بگوییم که این مورد یک باور اشتباه است که در بین عموم رواج یافته و از نظر تخصصی، تفاوت چندانی بین نحوه اتصال این دو دستگاه به فن کویل و هواساز وجود ندارد.

کندانسور و تناژ تبرید

در ساختار چیلر، پس از کمپرسور به کندانسور می‌رسیم که گاز فریون را به مایع تبدیل می‌کند. کندانسور در دو نوعِ آب خنک و هوا خنک طراحی و تولید می‌شود. هر دو مدل مذکور در چیلر استفاده می‌شود، اما در مینی چیلرها، به علت ظرفیت پایینی که دارند، صرفا می‌توان از کندانسور هوا خنک استفاده نمود.

همچنین از جمله سایر تفاوت های چیلر و مینی چیلر می‌توان به تناژ تبرید آن‌ها اشاره نمود. حداکثر مقدار این پارامتر در مینی چیلر ۲_۱۲ تن تبرید می‌باشد، و برای چیلر از این حد بیشتر است. فلذا اگر نیاز به تناژ بیشتری دارید، باید به جای مینی چیلر؛ دستگاه چیلر را خریداری نمایید.

جمع بندی

در این مطلب به بررسی تفاوت چیلر و مینی چیلر پرداختیم و دانستیم که این دو دستگاه از نظر کندانسور، کمپرسور، تناژ تبرید، نحوه اتصال به هواساز و… دارای یکسری تفاوت‌های اساسی هستند که هنگام خرید باید بدان توجه فرمایید. امیدواریم با مطالعه این مطلب به شناخت کاملی از وجه تمایز این دو دستگاه رسیده و پاسخ پرسش‌های خود را یافته باشید. با این حال اگر همچنان سوال یا نظری راجع به این موضوع دارید، حتما در بخش کامنت‌ها با ما و سایر کاربران گیلاس مگ به اشتراک بگذارید. از اینکه تا پایان همراه ما بودید، صمیمانه سپاسگزاریم.

به این نوشته امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *