مقالات مرتبط با داکت اسپلیت

تنظیم سرمایش و راه اندازی داکت اسپلیت در تابستان

راهنمای راه اندازی داکت اسپلیت در تابستان

تنظیم داکت اسپلیت برای تابستان در سرتاسر ایران و به خصوص مناطق گرمسیر از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا دسترسی به هوای تازه و مطلوب در این فصل سال، بسیار حائز مهم بوده و سبب حفظ آرامش خاطر و سلامت ساکنین ساختمان می‌شود. از این‌ رو در این مقاله قصد داریم به بررسی نحوه راه اندازی داکت اسپلیت در تابستان بپردازیم و نکات ارزشمندی را در این باره خدمت شما عزیزان ارائه دهیم؛ پس تا پایان همراه ما باشید.

اقداماتی که قبل از تنظیم داکت اسپلیت باید انجام داد

پیش از تنظیم دمای مناسب داکت اسپلیت برای تابستان لازم است تا برخی نکات را به خاطر سپرده و هر ساله نسبت به انجام آن اقدام نمایید. سپس تنظیمات مربوطه را اعمال کرده و داکت اسپلیت را جهت تامین هوای خنک و دلپذیر در روزهای گرم تابستانی آماده کنید.

  • از جمله اقدامات مورد نیاز جهت تنظیم داکت اسپلیت در وهله اول، سرویس کردن آن است.
  • در همین راستا می‌توانید فیلترهای تصفیه را که از سال گذشته بر روی دستگاه باقی مانده، تعویض یا تعمیر نمایید.
اقداماتی که قبل از تنظیم داکت اسپلیت باید انجام داد
  • نظافت آلودگی‌ها و گردوخاک نشسته بر روی قطعات دستگاه، نقش بسزایی در جهت بهبود عملکرد داکت اسپیلت ایفا می‌کند.
  • همچنین پیش از راه‌اندازی این دستگاه حتما باید از صحت گاز مبرد موجود در آن اطلاع حاصل فرمایید تا چنانچه دچار مشکلی شده باشد، با تعویض و بهبود آن؛ اختلالی در عملکرد دستگاه رخ ندهد.
  • در آخر هم پس از بررسی گاز مبرد و صحت کمپرسور و فیلترها، برای تنظیم این دستگاه در فصول گرم سال، ابتدا باید ببینید که دمای مناسب داکت اسپلیت در تابستان چقدر بوده و بهترین روش تنظیم آن چگونه است!؟ برای پاسخ به این پرسش همراه ما باشید.

در انتهای این بخش به شما پیشنهاد میکنیم که بلاگ داکت اسپلیت چیست را مطالعه کنید.

نحوه تنظیم داکت اسپلیت برای تابستان

به منظور تنظیم حالت تابستانه داکت اسپلیت، لازم است تا چند مرحله مهم را طی کرده و در نهایت این دستگاه را برای عملکرد سرمایشی آماده‌سازی کنید. به طور کلی این دستگاه از قیمت مناسب، کیفیت مطلوبی برخوردار بوده و توان پاسخگویی به نیاز ساکنین در فصول گرم و خشک سال را دارد، به همین خاطر انواع مختلفی از سیستم‌های مطبوع داکت اسپلیت در ساختمان‌های تجاری و مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد و شاید شما هم یکی از خریداران و صاحبانِ آینده این دستگاه باشید.

در این ‌صورت توصیه ما به شما عزیزان این است که حتما خرید خود را از یک مجموعه معتبر و خوش سابقه انجام دهید تا علاوه بر اطمینان از اصل و اورجینال بودن محصول، نهایت رضایت را قیمت آن داشته باشید. بدین منظور ما در فروشگاه گیلاس مجموعه‌ای از داکت اسپلیت‌های باکیفیت و اصل را جهت رفاه حال مشتریان عزیز، گردآوری کرده‌ایم. به همین دلیل شما می‌توانید با خیالی آسوده، نسبت به خرید داکت اسپلیت از فروشگاه اینترنتی گیلاس اقدام نمایید. خب حالا در ادامه نوبت آن است که مراحل تنظیم داکت اسپیلت را گام‌به‌گام آموخته و در مواقع مورد نیاز، به شخصه این فرایند رابه انجام دهید.

نحوه تنظیم داکت اسپلیت برای تابستان

مرحله اول – غیرفعال کردن حالت گرمایش

در اولین بخش از مراحل تنظیم بهترین درجه داکت اسپلیت برای تابستان، ابتدا باید توسط یک سرویس کار ماهر، حالت گرمایش غیرفعال شود. معمولا اغلب مردم حین انجام این کار، سرویس اسپلیت را هم انجام می‌دهند تا دستگاه را به منظور فعالیت در فصل جدید آماده‌سازی کنند.

فرایند غیرفعال کردن گرمایش داکت اسپلیت را «duct split setup for summer» می‌نامند که اگر به درستی انجام گیرد، سبب مصرف بهینه انرژی و تولید هوای خنک و مطبوع در طول پروسه سرمایشی خواهد شد.

مرحله دوم – تخلیه کویل آب گرم و نظافت فیلترها

یکی دیگر از اقداماتی که برای تنظیم درجه داکت اسپلیت در تابستان حتما باید انجام گیرد، تخلیه آب داخل مخزن کویل آب گرم می‌باشد. در غیر اینصورت، با گذر زمان لوله و مخزن در مجاورت آب و رطوبت، پوسیده شده و زنگ خواهد زد.

پس از آن هم باید سری به فیلترهای داکت اسپلیت زده و در صورت لزوم آن‌ها را تعویض نمایید. برای تمیز کردن فیلتر یونیت داخلی و شبکه پشت دستگاه یونیت خارجی می‌توان از آب و شوینده‌های معمولی استفاده کرد.

تخلیه کویل آب گرم و نظافت فیلترها

مرحله سوم – بررسی سلامت فن و چک کردن گاز مبرد و شارژِ آن

در این مرحله از تنظیم داکت اسپلیت، باید به کمک یک دستمال و مقداری شیشه پاک کن، فن رادیاتور را گردگیری کنید. سپس به سراغ گاز مبرد رفته و به خوبی آن را بررسی نمایید. اگر پیش از چک کردن این مورد، دستگاه را راه اندازی کنید و گاز در مخزن به اندازه کافی موجود نباشد، پس از مدتی فعالیت (بدون گاز)، دستگاه فرسوده شده و هزینه‌های هنگفتی به بار خواهد آورد.

فلذا از جمله اساسی‌ترین ارکان اقدامات لازم پیش از راه‌اندازی سرمایش داکت اسپلیت، بررسی گاز مبرد است که حتما باید حین سرویس کاری به کارشناس حاضر در محل یادآوری کنید که حتما بررسی شود. ضمنا توصیه ما به شما عزیزان این است که پیش از راه‌اندازی این دستگاه برای اولین بار پس از خرید، حتما ابتدا آن را شارژ نمایید تا از ضرر مالی مجدد در صورت کمبود گاز در مخزن جلوگیری شود. همچنین در این مرحله نگاهی به کمپرسور هم انداخته و از صحت عملکرد آن اطمینان حاصل فرمایید.

بررسی سلامت فن و چک کردن گاز مبرد و شارژِ آن

چرا داکت اسپلیت خنک نمیکند؟ اگر شما این مشکل را دارید حتما این بلاگ را بخوانید.

حال شاید برایتان این سوال پیش بیاید که چطور می‌توان فهمید گاز مبرد داکت اسپلیت تمام شده؟! برای پاسخ بدین پرسش، در ادامه نشانه‌های اتمام گاز مبرد داکت اسپلیت را برایتان شرح خواهیم داد:

  • از کار افتادن کمپرسور (سوختن این قطعه هزینه‌های زیادی در پی خواهد داشت!)
  • تولید باد گرم در فرایند سرمایش و عدم خنک سازی
  • یخ زدگی پنل داخلی داکت اسپلیت

درزگیری درب و پنجره پیش از راه اندازی داکت اسپلیت در تابستان

عایق بندی درب و پنجره از هدر رفت انرژی و هوای تازه جلوگیری خواهد کرد. هر چقدر هم دستگاه عملکرد مطلوبی از خود به نمایش بگذارد، اما درب و پنجره‌ها به خوبی عایق‌کاری نشده باشند، هوای تازه و خنک، هدر رفته و دستگاه به قدری تحت فشار خواهد بود که در نهایت دچار آسیب جدی و از کارافتادگی می‌شود.

فلذا بهتر است روزنه‌های درب و پنجره را عایق کاری نمایید و حین سرویس کاری و پس از آن (به هنگام استفاده)، درب و پنجره‌ها را ببندید تا هوای تولید شده هدر نرود.

میزان مصرف انرژی یکی از مهمترین پارامتر ها برای انتخاب یک دستگاه تهویه مطبوع است به همین دلیل توصیه میکنیم که بلاگ مصرف برق داکت اسپلیت را مطالعه کنید.

تغییر عملکرد داکت اسپلیت به حالت COOL و تنظیم دما

برای تنظیم سرمایش داکت اسپلیت باید عملکرد آن را بر روی حالت COOL تنظیم نمایید و در وهله آخر نیز دمای ترموستات را به میزان مطلوب تغییر داده و بین ۴۲_۲۶ درجه سانتی‌گراد قرار دهید. بنابراین کار تمام است! به همین راحتی سرویس کاری داکت اسپلیت به پایان رسید و این دستگاه آماده فعالیت در فصل جدید می‌باشد. فلذا حالا می‌توانید با روشن کردن دستگاه، از هوای تازه و باد خنک و معتدل، در روزهای گرم تابستانی نهایت لذت را ببرید.

تفاوت داکت اسپلیت و کولرگازی برای استفاده در تابستان

یکی از مهم‌ترین نکاتی که حتما باید پیش از خرید سیستم تهویه مطبوع، نسبت به آن اطلاعات کاملی در اختیار داشته باشید؛ تفاوت داکت اسپلیت و کولرگازی می‌باشد. به همین خاطر در ادامه چند مورد از وجه تمایزات این دو دستگاه را برایتان شرح خواهیم داد:

  • معمولا مصرف برق کولر گازی نسبت به داکت اسپلیت حدود ۱۰_۱۵ درصد کمتر است.
  • داکت اسپلیت به حالت مرکزی و متمرکز طراحی شده است که همین امر سبب افزایش سرعت استهلاک دستگاه می‌شود؛ اما از قدرت بالای سرمایش آن هم نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. در مقابل کولر گازی به صورت مجزا طراحی و اجرا شده و در مدت زمان واحد، نسبت به مدل داکت، فرسودگی کمتری خواهد داشت.
  • از نظر قیمت هم هزینه‌های خرید و راه‌اندازی داکت اسپلیت نسبت به کولر گازی بیشتر بوده و البته عملکرد بهتری هم در مقایسه با آن دارد.

در انتها نیز به شما بلاگ بهترین داکت اسپلیت های بازار را به شما معرفی میکنیم

جمع بندی

در این مطلب به بررسی مراحل راه اندازی داکت اسپلیت در تابستان پرداختیم و دانستیم که پیش از استفاده از آن در فصل گرم سال، ابتدا باید سرویس کاری شود تا راندمان بالا و عملکرد مطلوبی داشته باشد. امیدواریم با مطالعه این مطلب، به مهارت لازم جهت استفاده از این سیستم تهویه مطبوع در فصل تابستان رسیده و پاسخ سوالات موجود در ذهن خود را یافته باشید. لطفا اگر نظری در این باره دارید یا همچنان سوالی ذهن شما را به خود مشغول کرده است، در بخش کامنت‌ها با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

به این نوشته امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *