مقالات مرتبط با کولرگازی

معرفی ۷ دلیل کاهش سرمای کولر گازی

معرفی-۷-دلیل-کاهش-سرمای-کولر-گازی

کاهش سرمای کولر گازی می‌تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد و در روزهای گرم تابستان شما را با چالش مواجه کند. از این‌رو شناخت علت کاهش سرمای کولر گازی برای کاربران این دستگاه از اهمیت بالایی برخوردار بوده و حتما باید اطلاعات کافی در این باره کسب نمایند. فلذا اگر شما هم از جمله افرادی هستید که تابستان خود را با کولر گازی سپری می‌کنید، یا به تازگی قصد خرید این محصول را دارید، تا پایان همراه ما باشید و اطلاعات ارزشمندی در این باره کسب نمایید.

دلایل کاهش سرمای کولر گازی چیست؟

اگر شما هم به تازگی در منزل یا محل کارتان حس می‌کنید که سرمای کولر گازی کم شده است؛ پیش از هر اقدامی سریعا آن را خاموش کنید، سپس در وهله اول از میزان گاز مبرد اطمینان حاصل فرمایید. چرا که یکی از متداول‌ترین علل کاهش سرمای کولر گازی نشت گاز مبرد و افت میزان آن در دستگاه می‌باشد. اگر نمی‌دانید گاز مبرد چیست؛ باید بگوییم که این گاز سبب افت دمای هوا شده و آن را خنک می‌سازد. به عبارتی در صورت نیود این گاز در کولر، فرایند تبرید به درستی انجام نخواهد شد. از طرفی هم سایر قطعات نظیر کمپرسور تحت فشار قرار گرفته و دچار فرسایش خواهند شد.

فلذا شاید برایتان سوال باشد که چطور می‌توان نشت گاز در کولر را تشخیص داد؟! در پاسخ بدین پرسش باید بگوییم که اگر متوجه دفع روغن از کمپرسور شدید، یا لکه‌های روغن را بر روی قطعات مشاهده کردید؛ به احتمال زیاد کولر دچار نشت گاز شده است. برای اطمینان از این مسئله مقداری کف بر روی منافذی که احتمال نشتی وجود دارد بزنید و اگر حباب‌های ریز و متعدد تشکیل شد، یعنی گاز مبرد نشت دارد.

در این وضعیت بهتر است به یک تعمیرکار کولر مراجعه کنید و علاوه بر تعمیر آن، نسبت به شارژ مجدد گاز مبرد اقدام نمایید. در ادامه همراه ما باشید تا سایر علل کم شدن سرمای کولر گازی را هم بررسی کنیم.

دلایل کاهش سرمای کولر گازی چیست

انسداد کویل کندانسور

یکی دیگر از دلایل سرمای کم کولر گازی، انسداد کویل کندانسور می‌باشد. این اتفاق به طرز چشمگیری سبب افزایش دمای هوای خروجی از کولر شده و راندمان دستگاه را کاهش می‌دهد. معمولا بر اثر گذر زمان و فعالیت کولر، لوله کندانسور دچار گرفتگی شده و مسدود می‌گردد. چنانچه به سرویس کاری کولر اهمیتی داده نشود و این اتفاق ادامه یابد، به تدریج کمپرسور کولر از کار خواهد افتاد.
راه حل این مشکل هم نظافت مرتب کندانسور می‌باشد. شما باید آن را به طور مرتب تمیز کرده و کثیفی‌ها را از آن بزدایید. در نظر داشته باشید که این قطعه بسیار حساس بوده و به هیچ وجه نباید حین نظافت بدان ضربه‌ای وارد شود.

گرفتگی کانال‌های فیلتر پنل داخلی

در صورتیکه سوراخ‌های فیلتر پنل داخلی مسدود شود، پدیده کاهش سرمای کولر گازی اتفاق خواهد افتاد. در چنین وضعیتی مسیر خروجی باد خنک کولر دچار اختلال شده و گردش هوا به درستی داخل پنل انجام نمی‌گیرد. به دنبال این اتفاق ممکن است شاهد برفک زدگی کویل‌ها باشیم. اگر این طور است، ابتدا باید فیلتر را جدا کرده و شستشو دهید. چنانچه با این روش مشکل برطرف شد، می‌توانید دستگاه را راه‌اندازی کنید، اما در غیر اینصورت به باید به یک تعمیرکار مراجعه کرده و مشکل را در میان بگذارید.

استفاده از کولر گازی خود مزایا و معایبی دارد که برای اطلاع از آنها باید بلاگ مزایا و معایب کولرگازی را مطالعه کنید.

گرفتگی کانال‌های فیلتر پنل داخلی

مشکلات فنی برد

داخل هر کولر یک برد مرکزی وجود دارد که اعمال دستگاه به وسیله آن کنترل و سازماندهی می‌شود. چنانچه این قطعه دچار نقص فنی شود، شاهد کاهش سرمای کولر گازی بر اثر عملکرد نادرست سیستم خواهیم بود. این برد در بخش داخلی کولر گازی قرار داشته و در صورت وقوع مشکل برای آن، اعمال سیستم دچار اختلال خواهد شد. به یاد داشته باشید که اگر ایراد از برد دستگاه باشد، به احتمال زیاد این اختلال از همان بدو تولید وجود داشته و از جمله اشتباهات رایج کارخانجات حین تولید این محصول است.

در صورتی که کولر شما هنوز دارای گارانتی باشد، می‌توانید از تسهیلات آن بهره‌گیری نمایید. به همین خاطر همواره توصیه ما به شما عزیزان این است که حین خرید کولر گازی، آن را از مجموعه‌ای خریداری کنید که خدمات ضمانت کالا و گارانتی پس از فروش هم داشته باشند. در این صورت خیالتان از بابت خریدی که کرده و پولی که پرداخته‌اید، راحت خواهد بود. در ضمن ناگفته نماند که ما هم در مجموعه گیلاس تمام کولرهای گازی و آبی را با برگه ضمانت نامه کالا و گارانتی پس از فروش خدمت شما عزیزان عرضه می‌داریم و همواره در تلاشیم تا با ارائه بهترین خدمات، لذت یک خرید خوب و مقرون به‌صرفه را برایتان به ارمغان آوریم.

مشکلات فنی برد

سوختگی فن

از دیگر دلایل کاهش سرمای کولر گازی می‌توان به سوختگی فن اشاره نمود. نقش فن در کولر تولید سرما است که این عمل را حین چرخش به انجام می‌رساند. پس اگر فن دچار خرابی و مشکل شود و به درستی حرکت (چرخش) نکند، هوای خروجی به اندازه کافی خنک نخواهد بود و حتی در مواردی که دستگاه تحت فشار است، امکان دارد باد گرم تولید شود.

برای بررسی این مشکل دو روش وجود دارد. اگر فن کولر شما از بیرون دستگاه قابل مشاهده است، آن را راه‌اندازی کرده و حین کار نگاهی به فن بیندازید و ببینید که آیا کار می‌کند یا خیر! در غیر اینصورت، باید بدنه کولر را باز کرده و از حین کارکرد کولر، عملکرد فن را بررسی نمایید. چنانچه متوجه شدید فن از کار افتاده و عملکرد مطلوبی ندارد، باید به یک متخصص مراجعه کنید و در اسرع وقت نسبت به عیب یابی و تعمیر این قطعه اقدام کنید.

دمای کولر گازی متناسب با محیطی که در آن قرار دارد تنظیم میشود. برای همین توصیه میکنیم بلاگ بهترین دما برای کولر گازی را مطالعه کنید.

مشکلات ناشی از ترموستات

اگر تمام موارد نظیر فن، گاز مبرد، کندانسور و… را بررسی کردید و متوجه منشا مشکل دستگاه نشدید، ممکن است ایراد کار از ترموستات باشد. این قطعه وظیفه دارد که دما را در دستگاه‌های سرمایشی تنظیم کند. از این‌رو قطعه مذکور همواره حین کارکرد کولر در حال فعالیت بوده و به طبع پس از مدتی با تغییر دمای مداوم دچار فرسایش و از کار افتادگی خواهد شد. در این حالت باید به یک تعمیرکار مراجعه کنید و از او بخواهید که ترموستات دستگاه را تعویض کند.

مشکلات ناشی از ترموستات

انتخاب اشتباه!

بارها راجع به ضرورت توجه به تناسب ظرفیت کولر گازی با متراژ فضا صحبت کرده‌ایم. در صورت عدم تناسب این دو پارامتر، نباید انتظار عملکرد مطلوب و بازده مناسب از دستگاه را داشته باشید. چنانچه متراژ فضا نسبت به ظرفیت کولر انتخابی شما بیشتر باشد، دستگاه حین کار تحت فشار قرار گرفته و توان پاسخگویی به نیاز ساختمان را نخواهد داشت. به همین خاطر پس از گذشت مدت کوتاهی دچار خرابی و فرسایش شده و شاهد کاهش سرمای کولر گازی خواهید بود. پس بهتر است حین خرید کولر، حتما به تناسب آن با ابعاد فضای داخلی دقت فرمایید.

افزایش دمای کمپرسور

یکی دیگر از دلایل رایج کاهش سرمای کولر گازی، گرم شدن کمپرسور می‌باشد که می‌تواند بر اثر تابش مستقیم نور خورشید اتفاق بیفتد. علاوه بر آن گرمای محیط هم ممکن است بر روی افزایش دمای این قطعه تاثیر مستقیمی گذاشته و در نهایت منجر به تولید باد گرم توسط کولر شود. برای حل این مشکل می‌توان از سایه‌بان مخصوص کولر استفاده کرد یا اگر‌ دمای محیط به شدت بالاست، پیشنهاد ما این است که جای کولر را عوض کنید و در یک محیط خنک‌تر و به دور از نور خورشید قرار دهید.

علت استشمام بوی بد از کولر گازی چیست؟ در این بلاگ به توضیح اینکه بوی بد کولر گازی از چیست میپردازد.

جمع‌بندی

در این مطلب به بررسی انواع دلیل کاهش سرمای کولر گازی پرداختیم و دانستیم که علل مختلفی در وقوع این پدیده نقش دارند. به طبع اگر پیش از راه اندازی کولر در تابستان، ابتدا آن را سرویس کرده و نسبت به شارژ گاز مبرد و… اقدام نمایید، کمتر با چنین مشکلاتی مواجه خواهید شد. امیدواریم نهایت لذت را از مطالعه این مطلب برده و پاسخ سوالات موجود در ذهنتان را یافته باشید. لطفا نقطه نظرات و پیشنهادات خود را در این باره با ما و سایر کاربران گیلاس مگ در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید. از اینکه تا پایان همراه ما بودید، متشکریم.

به این نوشته امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *