مقالات مرتبط با کولرگازی

فرق کمپرسور روتاری و اینورتر کولر گازی

فرق کمپرسور روتاری و اینورتر کولر گازی

فرق کمپرسور روتاری و اینورتر کولر گازی در این است که وقتی داخل کولر، قطعه کمپرسور اینورتر تعبیه می‌شود، برای تغییر و تنظیم دمای آن نیازی به روشن و خاموش کردن دستگاه نخواهد بود؛ اما اگر کمپرسور سیستم سرمایشی شما از نوع روتاری باشد، با افزایش بیش از حد مجازِ دما، کولر خاموش می‌شود. البته این مسئله تنها یک مورد از تفاوت‌هایی است که بین کمپرسور مذکور وجود دارد، فلذا اگر کنجکاو هستید تا در این باره اطلاعات بیشتری به دست آورید، تا انتهای این بخش از مجله اینترنتی گیلاس همراه ما باشید.

کمپرسور چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟

در اولین بخش از مقاله فرق کمپرسور روتاری و اینورتر کولر گازی؛ بهتر است ابتدا بدانید که کمپرسور چیست و اصلا چه نقشی در سیستم‌های تهویه هوا ایفا می‌کند. فلذا پیش از اینکه بخواهیم برویم سر اصل مطلب، باید بگوییم که کمپرسور وظیفه فشرده‌سازی هوا در کولر را بر عهده دارد. این دستگاه با افزایش تراکم مولکول‌های گازی، سبب کاهش حجم و افزایش فشار آن می‌شود. این قطعه در انواع مختلفی از صنایع کاربرد دارد و علاوه بر کولر، در سایر دستگاه‌های صنعتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عملکرد قطعه کمپرسور بدین صورت است که با ایجاد نیروی مکش، گاز را از سمت اپواتوار به طرف خود می‌کشاند و پس از فشرده سازی، آن را به سوی کندانسور هدایت می‌کند. در بخش کندانسور گاز طی پروسه تبرید به مایع تغییر حالت می‌دهد. پس از خنک سازی هوا و انتشار آن به محیط بیرون،  گاز مبرد چرخه را تکمیل کرده و مجدد به حالت گاز تبدیل می‌شود. لازم به ذکر است که پیستون کمپرسور نیز در این میان نقش مهمی بر عهده داشته و میزان گازی که جابه‌جا می‌شود براساس آن تعیین می‌گردد.

کمپرسور کولر گازی چیست و چه کاربردی دارد؟

کمپرسور چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟

انواع کمپرسور کولر گازی کدامند؟

در بخش قبل راجع به ماهیت کمپرسور و کاربرد آن اطلاعات مفیدی به دست آوردیم، حال نوبت آن است که با انواع مختلف این قطعه آشنا شوید تا در نهایت با بررسی فرق کمپرسور روتاری و اینورتر کولر گازی، به درک صحیحی از وجه تمایز این دو دست یابید. به طور کلی کمپرسور کولر گازی انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

  • کمپرسور روتاری (Rotary): این کمپرسور در دو نوع معمولی و تویین روتاری با ظرفیتی بین ۷۰۰۰_۳۶۰۰۰ طراحی و تولید می‌شود. این کمپرسور برای مناطق شمالی کشور یک گزینه عالی به شمار می‌آید. مکانیزم جابه‌جایی این مدل از کمپرسور، چرخشی مثبت بوده و دارای راندمان بالا و صدای کم حین کارکرد می‌باشد.
  • کمپرسور پیستونی (Reciprocating): ظرفیت این قطعه بین ۱۸۰۰۰ الی ۳۶۰۰۰ بوده و حین کارکرد سروصدای نسبتاً زیادی ایجاد می‌کند. در این کمپرسور از یک پیستون که داخل سیلندر تعبیه شده، به منظور متراکم کردن هوا استفاده می‌شود.
  • کمپرسور اسکرال (Scroll): مدل اسکرال که بدان کمپرسور مارپیچی هم گفته می‌شود، در ظرفیت‌های ۲۰۰۰ الی ۹۶۰۰۰ BTU تولید شده و حین کارکرد صدای نسبتا کمی دارد. هم‌چنین مصرف برق را هم بهینه سازی کرده و طول عمر و راندمان بالایی دارد.
  • کمپرسور اینورتر: این کمپرسور براساس نوع دور (ثابت یا متغیر) به دو دسته تقسیم می‌شود. عملکرد مدل اینورتر به گونه‌ای است که در مصرف برق صرفه‌جویی کرده و حین کارکرد هم سروصدای چندانی ایجاد نمی‌کند.

حال که با انواع مختلف این قطعه آشنا شدید، در ادامه نیز همراه ما باشید تا فرق کمپرسور اینورتر و روتاری را به اتفاق شما عزیزان مورد بررسی قرار دهیم.

تفاوت کمپرسور T1 و T3 در کولر گازی و اسپلیت چیست؟

انواع کمپرسور کولر گازی کدامند؟

معرفی کمپرسور روتاری و عملکرد آن

برای بررسی فرق کمپرسور روتاری و اینورتر کولر گازی، ابتدا در این بخش باید با ماهیت کمپرسور روتاری آشنا شوید، سپس با بررسی ویژگی‌های مدل اینورتر، به وجه تمایز این دو قطعه پی ببرید. در واقع کمپرسور روتاری در ظرفیت‌های ۷۰۰۰_۳۶۰۰۰ تولید شده و دارای مکانیزم چرخشی مثبت است. این کمپرسور برای مناطق گرمسیر کشور چندان مناسب نبوده و بهتر است افرادی که ساکن مناطق شمالی کشور هستند، سیستم‌هایی با این کمپرسور را خریداری کنند. کمپرسور روتاری در مصرف برق صرفه‌جویی کرده و حین کارکرد صدای کمی تولید می‌کند. در ضمن وزن و ابعاد کوچکی داشته و نگهداری و تعمیر آن کمی هزینه بر است.

این قطعه در در نوع تویین روتاری و معمولی طراحی و تولید می‌شود و فرق این دو در نوع غلتک آن‌ها می‌باشد. زیرا در مدل تویین دو غلتک به کار رفته و در مدل معمولی فقط یک غلتک تعبیه شده است. نحوه عملکرد کمپرسور مدل روتاری هم بدین صورت است که گاز مبرد از یک دریچه با نیروی مکش به سمت این کمپرسور آمده و با تیغه‌های در حال چرخش کمپرس شده و به سمت کندانسور هدایت می‌شود.

معرفی کمپرسور اینورتر و عملکرد آن

حال که با عملکرد و ماهیت کمپرسور روتاری آشنا شدید، نوبت آن است تا ویژگی‌های مدل اینورتر را هم مورد بررسی قرار دهیم و در نهایت برای پی بردن به فرق کمپرسور روتاری و اینورتر کولر گازی، مزایا و معایب این دو قطعه را مقایسه کنیم.

کمپرسور اینورتر در دو مدل دور متغیر و دور ثابت (معمولی) طراحی و تولید شده و به بازار عرضه ‌می‌گردد.

در مدل معمولی که دو ثابت است، در هر بار روشن و خاموش شدن کمپرسور برای تغییر دما، به سیستم شک وارد می‌شود. با این حال در مدل دور متغیر، با تغییر دور کمپرسور و تنظیم دما، نیازی به روشن و خاموش شدن قطعه نخواهد بود. این عملکرد از وارد شدن شک به دستگاه جلوگیری کرده و نقش موثری در بهینه‌سازی مصرف برق ایفا می‌کند.

چند نوع کولر گازی داریم؟

معرفی کمپرسور اینورتر و عملکرد آن

فرق کمپرسور اینورتر و روتاری در چیست؟

خب بالاخره به اصل مطلب؛ یعنی بررسی فرق کمپرسور روتاری و اینورتر کولر گازی رسیدیم، و قصد داریم مهم‌ترین وجه تمایزاتی که از لحاظ مختلف بین این دو قطعه وجود دارد را خدمت شما عزیزان شرح دهیم.

  1. صرفه جویی در مصرف برق: از جمله مهم‌ترین فرق کمپرسور روتاری و اینورتر در میزان مصرف انرژی است. مدل روتاری برق کمتری نسبت به اینورتر مصرف می‌کند و البته باید بگوییم که روتاری نسبت به تمام مدل‌ها راندمان بالاتر و مصرف برق کمتری دارد.
  2. هزینه‌های نگهداری و تعمیرات: هر دو کمپرسور پس از مدتی نیاز به تعمیر خواهند داشت و مرتب باید سرویس شوند تا مشکلی برای عملکرد سیستم رخ ندهد، اما کمپرسور روتاری ساختار نسبتاً ساده‌تری داشته و هزینه تعمیرات آن پایین‌تر است.
  3. میزان صدا و لرزش: فرق کمپرسور روتاری با اینورتر در میزان تولید صدا حین کارکرد، در این است که مدل روتاری سروصدای کمتری دارد.
  4. میزان خنک کنندگی: در رابطه با قدرت خنک کنندگی این دو قطعه باید بگوییم که مدل اینورتر نسبت به روتاری از دور بر دقیقه بیشتری برخوردار بوده و به طبع در مدت زمان معین، حجم خنک کنندگی بالاتری خواهد داشت.
  5. قیمت: مهم‌ترین فاکتوری که گاها سبب تغییر تصمیم خریداران می‌شود، قیمت این دو قطعه می‌باشد. تا اینجای کار تقریبا تمام ویژگی و مشخصات این دو قطعه را بررسی کردیم، حال در مورد قیمت آن‌ها باید بگوییم که مدل اینورتر از روتاری گران‌تر است و در نهایت این سمت هستید که باید با در نظر گرفتن تمام ویژگی‌های این دو قطعه و میزان بودجه در دسترس خود، نسبت به انتخاب یکی از این دو اقدام کنید.
فرق کمپرسور اینورتر و روتاری در چیست؟

جمع بندی

در این مطلب به بررسی فرق کمپرسور روتاری و اینورتر کولر گازی پرداختیم مدل‌های مختلف آن را خدمت شما عزیزان معرفی کردیم. در آخر لازم است به این نکته هم اشاره کنیم که اگر قصد خرید هر یک از این کمپرسورها را دارید، حتما به یک فروشگاه معتبر و خوش سابقه مراجعه کنید تا خیالتان از بابت کیفیت و اصالت کالا آسوده باشد. به همین خاطر ما در مجموعه گیلاس همواره تلاش می‌کنیم تا با ارائه بهترین خدمات و محصولات به قیمت منصفانه، رضایت شما مشتریان عزیز را جلب کرده و لبخند رضایت را بر لبان‌تان بنشانیم.

بنابراین برای خرید کمپرسور روتاری و اینورتر از فروشگاه تجهیزات سرمایشی و گرمایشی گیلاس، تنها کافیست به دسته بندی محصولات سایت مراجعه کرده و از مدل‌های متنوع آن دیدن فرمایید و آنچه باب میل‌تان است را انتخاب و خریداری کنید. امیدواریم با مطالعه این مقاله، به نگرش صحیحی در رابطه با تفاوت کمپرسور روتاری با اینورتر در کولر گازی برسید و پاسخ سوالاتی که در ذهن خود داشتید را بیابید. لطفا پیشنهادات و تجربه کاربری خود را از دو کمپرسور مذکور در بخش کامنت‌ها با ما و سایر کاربران گیلاس مگ به اشتراک بگذارید، از اینکه تا پایان همراه ما بودید، سپاسگزاریم.

به این نوشته امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *