مقالات مرتبط با فن کویل

راهنمای کامل نحوه محاسبه ظرفیت فن کویل

راهنمای کامل نحوه محاسبه ظرفیت فن کویل

اطلاع از ظرفیت فن کویل، هنگام خرید این دستگاه از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا فن کویل‌ها ظرفیت مختلفی داشته و شما باید مدلی را انتخاب کنید که توان برآورده کردن نیاز محیط مدنظرتان را داشته باشد. بدین منظور لازم است تا اطلاعات کامل و دقیقی پیرامون فرمول و نحوه محاسبه ظرفیت فن کویل به دست‌آورید. فلذا در این مقاله قصد داریم ۲ روش ساده و کارآمد برای اندازه‌گیری ظرفیت فن کویل‌ها به شما عزیزان آموزش دهیم؛ پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

مروری گذرا بر نحوه عملکرد فن کویل

عملکرد دستگاه فن کویل به نوعی مکمل چیلر بوده و با مشارکت یکدیگر، هوای مطبوعِ موردنیاز در ساختمان‌ها را تأمین می‌کنند. به طور مثال در فصل تابستان که نیاز به سیستم سرمایشی خواهد بود، آب سرد از چیلر خارج شده و درون فن کویل (در مجاورت هوای موجود در آن) گردش پیدا کرده و سبب کاهش دمای هوا می‌شود. سپس هوای خنک و تازه به وسیله همین دستگاه هدایت و در بخش‌های مورد نیاز ساختمان توزیع می‌گردد. به همین ترتیب در فصل زمستان نیز سیستم گرمایشی در ساختمان به کمک پکیج و فن کویل، هوای تازه و گرم فضای داخلی را فراهم می‌سازد. به عبارتی، آب گرم از موتورخانه یا پکیج، به دستگاه کوئل منتقل شده و با قرارگیری در مجاورت هوای موجود در آن، سبب افزایش دمای آن می‌شود. سپس هوای گرم توسط دستگاه مذکور، در قسمت‌های مختلف ساختمان جریان می‌یابد.

برای آشنایی کامل تر با نحوه عملکرد فن کویل،‌بلاگ فن کویل چیست را مطالعه کنید.

مروری گذرا بر نحوه عملکرد فن کویل

اهمیت محاسبه ظرفیت فن کویل

شاید در وهله اول این سؤال برایتان پیش بیاید که ضرورت انتخاب ظرفیت فن کویل چیست و چرا هنگام خرید باید بدان توجه فرمایید؟! در پاسخ بدین پرسش باید بگوییم که اگر شما یک فن کویل با ظرفیت کمتر نسبت به نیاز محیط مدنظرتان خریداری کنید، این دستگاه قادر به برطرف نمودن نیاز ساختمان نبوده و عملاً خرید شما بی‌فایده خواهد بود.
در مقابل هم اگر یک فن کویل با ظرفیت بیش از حد نیاز خریداری نمایید، صرفاً هزینه و بودجه بیشتری صرف خواهید کرد و علاوه بر آن، به دلیل اندازه بزرگ‌تر دستگاه، فضای بیشتری هم اشغال خواهد شد. به همین خاطر اطلاع دقیق از ظرفیت مورد نیاز، سبب می‌شود تا یک خرید هوشمندانه و مقرون به‌صرفه را تجربه نمایید.

اهمیت محاسبه ظرفیت فن کویل

حال شاید به علت زمان‌بر بودن فرایند محاسبه ظرفیت دستگاه مذکور، حوصله و وقت آن را نداشته باشید! به نظر شما در این صورت چه باید کرد! ؟ ما به شما خواهیم گفت. از این بابت هیچ جای نگرانی نیست؛ زیرا مشاوران و کارشناسان حاضر در مجموعه گیلاس همه روزه آماده پاسخگویی به شما عزیزان می‌باشند. آن‌ها با کمک دانش فنی و سال‌ها تجربه، به مشتریان کمک می‌کنند تا بهترین دستگاه فن کویل را متناسب با ظرفیت مورد نیاز انتخاب کرده و با قیمتی منصفانه خریداری نمایند. ضمنا در فروشگاه گیلاس طیف گسترده‌ای از انواع چیلر و فن کویل موجود بوده و از این‌رو دست خریداران کاملاً در انتخاب باز می‌باشد.

آیا بهترین برند های فن کویل موجود در بازار را میشناسید؟‌ این بلاگ را از دست ندهید.

بهترین فرمول محاسبه ظرفیت فن کویل

همانطور که چندی پیش بدان اشاره کردیم، فن کویل‌ها از جمله عناصر ضروری در ساختار سیستم‌های گرمایشی و برودتی بوده و امروزه در انواع ساختمان‌های تجاری و مسکونی، بیمارستانی، مراکز خرید و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه انواع مختلفی داشته و هر یک به نوبه خود، از ظرفیت‌های متنوعی برخوردار می‌باشند.

فن کویل کانالی، سقفی و زمینی سه نوع از پرکاربردترین مدل‌های این دستگاه است که هر یک به چند نوع مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند. به طور مثال مدل سقفی در دو نوع کابینت‌دار و بدون کابینت؛ و مدل کانالی در سه قِسم توکار، روکار و‌ایستاده عرضه می‌گردند. در ادامه شما را با دو روش کاربردی آشنا می‌سازیم تا به شخصه بتوانید ظرفیت‌های مختلف فن کویل را محاسبه نمایید.

روش تقریبی محاسبه فن کویل (تخمینی و سرانگشتی)

یکی از روش‌های محاسبه ظرفیت فن کویل به صورت تخمینی و سرانگشتی است که به برآورد بار برودتی نیاز دارد. حال برای به دست آوردن مقدار بار برودتی، باید از فرمول مقابل استفاده کنید: (۲۵ یا ۳۰)/ A=بار برودتی
شرح فرمول بدین صورت است که A، مساحت فضا بر حسب مترمربع می‌باشد. مخرج (۲۵ یا ۳۰) نشان دهنده میزان گرمسیر یا سردسیر بودن منطقه است. به عبارتی هر اندازه منطقه محل سکونت شما گرمسیری باشد، باید عدد مخرج را نزدیم به ۲۵ در نظر بگیرید، در مقابل هم هر چقدر آب‌وهوای منطقه سردتر شود، عددی که انتخاب می‌کنید باید نزدیک به ۳۰ باشد.
خب، پس از اینکه بار برودتی را بر حسب BTU بر ساعت محاسبه کردید، ان را بر عدد ۲۶ تقسیم کنید تا ظرفیت فن کویل مورد نیازتان به صورت تخمینی حاصل گردد.

عوامل تاثیرگذار بر تعیین قیمت فن کویل

روش تقریبی محاسبه فن کویل (تخمینی و سرانگشتی)

روش دقیق محاسبه ظرفیت‌های مختلف فن کویل

در روش دوم از محاسبه ظرفیت فن کویل، قرار است مقدار حاصل شده دقیق‌تر باشد. در این تکنیک هم ابتدا لازم است تا بار برودتی محاسبه گردد. برای محاسبه دقیق این مقدار باید از پیمانکاران و مهندسین فعال در این زمینه کمک حاصل فرمایید. ضمنا برای تبدیل واحد بار برودتی از وات به BTU و بالعکس، کافیست از این فرمول استفاده کنید: KW=۳۴۱۲. ۱۴ BTU/hr

حال پس از محاسبه بار برودتی باید از طریق فرمول زیر، ظرفیت فن کویل را به صورت دقیق به دست‌آورید:
Q=m. C. ⧍T
شرح فرمول بدین صورت است که Q همان بار برودتی بر حسب BTU در دقیقه بوده و m ظرفیت هوادهی یا جریان هوا بر حسب فوت مکعب بر دقیقه (cfm) می‌باشد. هم‌چنین C گرمای ویژه هوا در فشار ثابت را نشان می‌دهد و T⧍ مابه‌التفاوت دمای هوای ورودی و خروجی بر حسب درجه فارنهایت است.
نکته: مقدار m بر حسب cfm با فرمول زیر محاسبه می‌گردد:
M (cfm) = Q/(C. ⧍T)
شرح فرمول بالا عبارت است از:
● مقدار C برابر است با ۰/۰۱۸.
● مقدار T⧍ متناسب با دمای منطقه جغرافیایی محل سکونت می‌باشد.

یکی از مهمترین عوامل انتخاب فن کویل، مزان مصرف انرژی آن است. برای همین پیشنهاد میکنیم بلاگ مصرف برق فن کویل را مطالعه کنید.

عوامل مؤثر بر ظرفیت فن کویل کدامند؟

همانطور که تا اینجای کار در این باره صحبت شد، شاهد آن بودیم که عوامل مختلفی در میزان ظرفیت فن کویل‌ها دخیل بوده و برای برآورد دقیقِ این مقدار، باید تمام فاکتور‌ها را به درستی محاسبه نمود. تعدادی از پارامتر‌های مربوطه عبارتند از:
● نوع کاربری ساختمان
● تعداد ساکنین حاضر در مجموعه
● جنس دیوار و نوع پنجره‌ها
● ضریب هدایت گرمایی
● تجهیزات مورد استفاده در ساختمان
● حوزه فعالیتی و کاربری سازه مربوطه

صدای زیاد فن کویل می‌تواند کلافه کننده باشد و در روزهای گرم تابستان، موجب آزردن اهالی ساختمان شود، برای این منظور پیشنهاد می کنیم مقاله علت صدای زیاد فن کویل چیست را بخوانید.

عوامل-موثر-بر-ظرفیت-فن-کویل-کدامند؟

در نهایت چطور می‌توان ظرفیت‌های مختلف فن کویل را محاسبه نمود؟

تا اینجای کار آموختیم که در هر زمان می‌توان با استفاده از دو فرمول مذکور، به صورت سرانگشتی یا دقیق، ظرفیت این دستگاه را محاسبه کرد. در این ترفند شما باید عوامل مؤثر بر ظرفیت را در نظر داشته باشید؛ ضمن اینکه در میان پارامتر‌های مذکور، نوع کاربری ساختمان از اهمیت بیشتری برخوردار است.
به طور مثال اگر فن کویل را برای یک باشگاه ورزشی بخواهید، باید به مقدار توان سرمایشی دستگاه توجه ویژه‌ای داشته و طبیعتا به جای یک فن کویل، تعداد بیشتری از آن را خریداری نمایید. ضمنا به خاطر داشته باشید که هوای ورزشگاه معمولاً باید خنک و نسبتاً سرد باشد، تا بازیکنان حین تمرین و مسابقه دچار افت راندمان نشوند.

برای خرید فن کویل با بهترین قیمت به صفحه فن کویل مراجعه کنید.

جمع‌بندی

در این مطلب به بررسی نحوه محاسبه ظرفیت فن کویل و ضرورت انجام این عمل پرداختیم. ‌امیدواریم نهایت سود را از مطالعه این مطلب برده و پاسخ پرسش‌های موجود در ذهن خود را یافته باشید. با این حال اگر همچنان سؤال یا نظری پیرامون موضوع مطرح شده دارید، حتماً در بخش کامنتها با ما و سایر کاربران گیلاس مگ به اشتراک بگذارید. از اینکه تا پایان همراه ما بودید، صمیمانه سپاسگزاریم.

به این نوشته امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *